دسرها و تنقلات جذاب سالمندی

کد مطلب 9571 1399-09-25 08:58
زمان تقریبی مطالعه 2دقیقه

خراسان/ افراد با بالا رفتن سن، تمایل زیادی به خوردن شیرینی‌ها دارند اما از آن‌جا که خوراکی‌های شیرین پرکالری هستند، به ناچار خود را از خوردن این خوراکی‌های لذت‌بخش محروم می‌کنند. معمولا به افراد عادی توصیه به تعادل مصرف شیرینی‌ها در رژیم غذایی می‌شود، اما در سالمندان با توجه به این که بدن ذخایر چربی خود را از دست می‌دهد، مصرف انواع سالم آن به‌ویژه در افراد کم وزن، گزینه مناسبی است



خراسان/ افراد با بالا رفتن سن، تمایل زیادی به خوردن شیرینی‌ها دارند اما از آن‌جا که خوراکی‌های شیرین پرکالری هستند، به ناچار خود را از خوردن این خوراکی‌های لذت‌بخش محروم می‌کنند. معمولا به افراد عادی توصیه به تعادل مصرف شیرینی‌ها در رژیم غذایی می‌شود، اما در سالمندان با توجه به این که بدن ذخایر چربی خود را از دست می‌دهد، مصرف انواع سالم آن به‌ویژه در افراد کم وزن، گزینه مناسبی است. البته سالمندان مبتلا به دیابت یا بیماری‌های خاص، باید برای مصرف دسرها با پزشک معالج خود مشورت کنند. به مرور در این ستون تعدادی از دسرها و تنقلات سالم را معرفی می کنیم که تهیه کردنشان هم سخت نیست.
  
بستنی موزی با دارچین و گردو


تکه‌‌های موز یخ‌زده را با شیربادام تا جایی که به بافتی کرمی مثل بستنی نزدیک شود مخلوط کنید و با پاشیدن کمی گردوی خردشده و دارچین روی آن نوش جان کنید. دارچین به دلیل خاصیت ضدالتهابی‌اش، به افراد دیابتی در کنترل قند خون کمک می‌کند و موز هم تامین کننده پتاسیم و فیبر است. این دسر، به دلیل کالری کم جایگزین بسیار مناسبی برای بستنی است. 
  
   اسموتی با میوه‌های دلخواه


برای تهیه اسموتی، کافی است میوه و سبزیجات با طعم‌های مختلف را با یکدیگر ترکیب و غلظت آن را با یخ، آب، شیر یا آب پرتقال کم کنید. برای شروع از میوه‌‌های طعم‌‌دار مثل توت‌فرنگی، انبه و موز یخ‌زده استفاده کنید. بهتر است یک قاشق غذاخوری تخم‌کتان، کره دانه‌‌های گیاهی مانند بادام یا ماست یونانی را برای تأمین پروتئین و چربی‌‌های سالم اضافه کنید.با سبزیجاتی مانند کلم و اسفناج هم با این که کمی طعم تلخی خواهند داشت اما اسموتی خوش‌رنگ و پرخاصیتی می توانید درست کنید. برای رفع طعم تلخ آن، از میوه‌‌های شیرین‌‌تر یا عسل استفاده کنید. 
   
  ذرت بو داده کاراملی


ذرت بوداده در صورت نداشتن نمک و کره اضافه، یک میان‌‌وعده سبک، ترد و خوشمزه برای افراد مسن است. بهترین شیوه مصرف این ذرت‌های بو داده، ریختن کمی کارامل ذوب شده (شکری که حرارت دیده، بهتر است شکر قهوه‌ای باشد) روی آن است.
 



این مطلب را برای دوستانتان هم ارسال کنید :