میراث ناملموس میراث فرهنگی علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌ای مراتب ثبت ملی ۱۲ میراث‌

1401\05\22 15:14:02


چلنگری به عنوان میراث در خطر ثبت شد

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌ای مراتب ثبت ملی ۱۲ میراث‌ فرهنگی ناملموس و یک میراث در خطر را به استاندار مازندران ابلاغ کرد.

به‌گزارش خبرگزاری مهر، در نامه علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور به سید محمود حسینی‌پور نوری استاندار مازندران آمده است: در اجرای مواد «۱۱ و ۱۲» از قانون الحاق جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون حراست از میراث‌فرهنگی ناملموس مصوب سال ۱۳۸۴ مجلس شورای اسلامی و مواد «۲ و ۳» آئین‌نامه اجرایی قانون مذکور مصوب ۱۳۸۷ هیئت وزیران و همچنین آئین‌نامه مشارکت در پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس شهرها و روستا مصوب ۱۴۰۰ هیئت وزیران، مراتب ثبت عناصر به شرح زیر، در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس ایران اعلام می‌شود.

هرگونه اقدام که موجب حراست و پاسداری این میراث شود، مورد تأکید است. فهرست معرف ۱. بازی محلی دارکلی (چوکلی) / الک دولک / چلک مسه / جلیک ماره / چی چیلیک / هلک ملک / چاچولک، قوله زنه و کیلینک آغاج (ارجاع به شماره ثبت‌های ۲۳۳۲.۱۹۷۷، ۱۸۸۷.۲۳۵۲) (منطقه‌ای به پیشنهاد خوزستان) به شماره ۲۵۷۳ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۴ ۲.

مهارت تهیه پلاپتی نون به شماره ۲۵۷۴ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۳. مهارت پخت غذای لاکسو به شماره ۲۵۷۵ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۴. مقام کتولی شرق مازندران (ارجاع به شماره ثبت ۲۴۲۸) به شماره ۲۵۷۶ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۵.

مقام حقانی (موسیقی شرق مازندران) به شماره ۲۵۷۷ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۶. گویش اوملکی به شماره ۲۵۷۸ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۷. مهارت تهیه نان سنتی کانی، کالنی به شماره ۲۵۷۹ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۸.

مهارت بافت فرش کلاردشت به شماره ۲۵۸۰ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۹. مهارت پخت حلیم اوخارش به شماره ۲۵۸۱ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۱۰. مهارت پخت شیرینی سنتی خمیر طلا (مواجینگ) به شماره ۲۵۸۲ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۱۱.

مهارت پخت خمیر آش به شماره ۲۵۸۳ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ ۱۲. برف‌اندیل (برفندیل)، برف چال، پرژین ورو (ورف)، ورف چال، دانش و فنون سنتی بهره‌برداری از منابع آب (منطقه‌ای به پیشنهاد خراسان شمالی) به شماره ۲۵۹۷ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵ فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری ۱. چلنگری، آهنگری به شیوه سنتی (ارجاع به شماره ثبت‌های ۱۰۳۹.۱۵۰۳، ۱۶۴۴.۱۷۴۲، ۱۸۹۰.۱۹۷۳، ۸۹ «در خطر») به شماره ۱۳۴ در تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۲۵.

.


بازنشر از : مهر

میراث ناملموس

میراث فرهنگی

علی دارابی



پیش بینی قیمت روز دلار طلا و خودرو