خراسان رضوی مشهد آستان قدس رضوی رهبر معظم انقلاب مشهد ـ تولیت آستان ق

1401\05\22 16:48:05


اهالی رسانه مطالبه گر رفع مشکلات زیارت از مسئولان باشند

مشهد ـ تولیت آستان قدس رضوی گفت: اهالی رسانه باید مطالبه گر رفع مشکلات زائران و زیارت از مسئولان باشند.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام احمد مروی ظهر چهارشنبه در مراسم بزرگداشت روز خبرنگار که به همت مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با حضور خبرنگاران، اصحاب رسانه و جمعی از مسئولان ارشد فرهنگی و رسانه‌ای استان خراسان رضوی در حرم مطهر امام رضا (ع) برگزار شد، ضمن تبریک فرارسیدن روز خبرنگار، از تلاش‌های فعالان عرصه اطلاع‌رسانی تقدیر و با اشاره به نقش مهم اهالی رسانه در عرصه نبرد رسانه‌ای با جریان استکباری، اظهار کرد: روشنگری، تبیین مسائل و ایجاد امید رسالت خبرنگاران و اهالی رسانه است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب نسبت به امیدآفرینی در جامعه، ابراز کرد: امیدآفرینی به معنای عدم نقد و انتقاد نیست، جامعه‌ای که در آن نقد و انتقاد نباشد جامعه مردگان است، اما نقدی سازنده خواهد بود که منصفانه و واقع‌بینانه باشد. وی افزود: جامعه‌ای که امید نداشته باشد گرفتار مرگ تدریجی می‌شود و امروز دشمن روی ناامیدی مردم خصوصاً نسل جوان و نخبگان سرمایه‌گذاری کرده که مقابله با این دسیسه دشمن رسالت اهالی رسانه و خبرنگاران است. حجت الاسلام مروی با تأکید بر نقش مهم رسانه‌ها در تزریق امید به جامعه، ابراز کرد: دشمن امروز فرصت‌ها و نقاط قوت و اقتدار کشورما را مورد هجمه قرار داده و تلاش دارد با تبلیغات سو رسانه‌ای آن‌ها را به نقاط ضعف تبدیل کند؛ عرصه‌های نظامی، هسته‌ای و همچنین حضور منطقه‌ای از مؤلفه‌های اقتدار ایران است، اینکه ایران به‌عنوان یک قدرت در منطقه ظاهرشده و به آمریکا اجازه نداده نقشه خاورمیانه جدید مدنظرش را اجرایی کند باعث غرور مردم و جوانان ما است؛ اما دشمن تلاش دارد این نقطه قوت را به پاشنه آشیل ما تبدیل کند که مقابله با این دسیسه‌ها رسالت اهالی رسانه است.

تولیت آستان قدس رضوی با تأکید بر اینکه خبرنگاری و روزنامه‌نگاری یک حرفه شغلی نیست، بلکه یک رسالت برای هدایت مردم و مسئولیتی اجتماعی و الهی است، ابراز کرد: رسانه‌ها باید با منطق و استدلال صحیح در برابر دسیسه‌های دشمن بایستند و جامعه را از پشتوانه‌های معرفتی برخوردار کنند. وی در ادامه با بیان اینکه مشهد شهر امام رضا (ع) است و رسانه این شهر نیز باید امام رضایی باشد، عنوان کرد: رسانه امام رضایی یعنی رسانه‌ای که اخلاق، انصاف، دیانت، وجدان و خدا را در تمامی اقدامات خود در نظر دارد و رسانه‌های مشهد از این حیث باید الگو باشند. حجت الاسلام مروی از اهالی رسانه مشهد مقدس خواست پیگیر مطالبات زائران باشند و ابراز کرد: رسانه‌های مشهد باید مطالبات زائران را پیگیری و اگر نقدی نسبت به آستان قدس، سایر دستگاه‌ها و حتی برخی مجاوران وجود دارد، آن را باید مطرح و با جدیت پیگیری کنند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: رسانه‌ها باید از مسئولان پیگیری کنند که چرا پس از ۴۰ سال از گذشت انقلاب هنوز پارکینگ‌هایی که پاسخگوی نیاز زائران و مجاوران باشد در مشهد وجود ندارد؟ چرا خط راه آهن سریع‌السیر بین تهران و مشهد وجود ندارد؟ سالانه ۳۰ میلیون زائر به مشهد سفر می‌کنند اگر امکانات و تسهیلات فراهم شود چرا این عدد به ۶۰ میلیون نرسد؟ وی افزود: رسانه‌ها حتی برخی رفتار مجاوران را نیز باید مورد نقد قرار دهند، چرا باید هزینه‌های سرسام‌آور برای اسکان از زائران نوروزی گرفته شود؟ چرا برخی از کسبه در حق زائران و مهمانان امام رضا (ع) اجحاف می‌کنند؟ حجت الاسلام مروی در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات آستان قدس رضوی در مناطق مختلف کشور اشاره و تصریح کرد: این آستان مقدس اقدامات ارزشمندی در سیستان و بلوچستان در حوزه اشتغال و آبادانی انجام داده است، در موضوع سیل سال‌های اخیر نیز در لرستان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و گلستان خدمات گسترده صورت گرفته است. تولیت آستان قدس رضوی اضافه کرد: آستان قدس فعالیت‌های خدمت رسان گسترده‌ای در سطح کشور بر اساس امکانات و مقدورات خود انجام داده اما علی‌رغم تلاش‌های حوزه رسانه در اطلاع‌رسانی شایسته آن‌ها به مردم موفق نبوده‌ایم. تنها نام امام رضا (ع) در خدمت رسانی‌ها باید مطرح شود وی عنوان کرد: از ابتدا حضور در آستان قدس به حوزه رسانه این آستان مقدس گفته‌ام برای شخص بنده کار نکنید و جایز نیست از اموال این آستان مقدس خرج مطرح کردن بنده شود، اگر از پول آستان قدس برای بنده هزینه کردید روز قیامت مسئول هستید و خودتان باید پاسخگو باشید، اینجا هرچه هست امام رضا (ع) است و هیچ نام دیگری اینجا جز نام مبارک امام رضا (ع) نباید مطرح شود.

حجت‌الاسلام مروی با تأکید بر اینکه خدمت‌رسانی به مردم به نام امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی نوعی از تبلیغ و ترویج دین است، اظهار کرد: آستان قدس رضوی مسئول محرومیت‌زدایی در کشور نیست و قدرت این اقدام را نیز ندارد، مسئول محرومیت‌زدایی در کشور دولت است، در احکام رهبری معظم برای این آستان مقدس نیز به این معنا اشاره نشده، در احکام رهبر معظم انقلاب رسیدگی به نیازمندان و محرومان آمده و بر اساس حکم معظم له آستان قدس به میزان توان و امکانات در رسیدگی به زائران و مجاوران نیازمندان تلاش خواهد کرد و همچنین بخشی از درآمد موقوفات مناطق موقوفه دار را برای رسیدگی به نیازمندان آن مناطق اختصاص خواهد داد. تولیت آستان قدس رضوی بیان کرد: اقدام خوبی در دوران گذشته در احداث زائر شهر و زائرسرای رضوی صورت گرفت که طی دو سال گذشته ظرفیت زائرسرای رضوی را که نزدیک به حرم مطهر است دو برابر کرده‌ایم و تأکید کرده‌ام تا حد امکان ظرفیت آن‌ها را افزایش دهید. وی با اشاره به مشکلات اسکان زائران در ایام نوروز، ابراز کرد: حضور میلیونی زائران در بازه زمانی کوتاه و ظرفیت محدود شهر برای اسکان، مشکلاتی را در ایام نوروز ایجاد کرد، ظرفیت هتلی مشهد ۹۰ هزار تخت است اما حدود ۲ میلیون زائر در ایام نوروز به مشهد سفر کردند، آستان قدس رواق‌های زیرسطحی خود را برای خواب شبانه زائران با ظرفیت سه تا چهار هزار نفر اختصاص داد اما بازهم پاسخگوی این جمعیت بالا نیست.

حجت الاسلام مروی ابراز کرد: رواق‌های زیرسطحی حرم مطهر را در ایام پیک حضور زائران برای خواب شبانه زائران اختصاص دادیم و همچنین سایر امکانات آستان قدس را برای اسکان زائران نوروزی بسیج کردیم. تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به جلسات هماهنگی مسئولان استان برای میزبانی از زائران با محوریت آستان قدس، ابراز کرد: جلسات هماهنگی و برنامه‌ریزی برای عید نوروز معمولاً در آستان قدس از مهرماه آغاز می‌شود و اگرچه در عید نوروز امسال با مشکلاتی روبه‌رو بودیم اما اگر آن برنامه‌ریزی‌های قبلی نبود مشکلات ۱۰ برابر بود؛ بنده مطلع هستم که مسئولان استانی و شهری بدون تعطیلی در ایام نوروز در حد توان برای میزبانی از زائران تلاش کردند. وی همچنین در فراز دیگری از سخنان خود به اهمیت جریان رسانه‌ای در تاریخ اسلام اشاره و تصریح کرد: فعالیت رسانه‌ای حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) پس از واقعه عاشورا موجب آشکار شدن چهره حقیقی بنی‌امیه و سرنگونی آن رژیم طاغوتی شد؛ این فعالیت رسانه‌ای تکمیل‌کننده نهضت امام حسین (ع) بود.

حجت الاسلام مروی اظهار کرد: اگر بسیاری از اشخاص در روز عاشورا امام حسین (ع) را همراهی نکردند، دلیلش عدم تبیین و روشن شدن حقایق بود، روشنگری‌های حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) موجب شکل‌گیری قیام‌های توابین، مختار و آگاهی بخشی به جامعه شد.وی گفت: واقعه عاشورا و مظلومیت ائمه اطهار (ع) در زندگی مبارکشان؛ نتیجه تبلیغات سو رسانه‌ای جریان طاغوت بود که از بعد از رحلت پیغمبر (ص) آغاز شد. تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: همکاری مستمر، فعال و پویای آستان قدس رضوی با اهالی رسانه امری ضروری است.. .


بازنشر از : مهر

خراسان رضوی

مشهد

آستان قدس رضوی

رهبر معظم انقلاب



استعلام قیمت کارتن لیمینتی