زردچوبه گیاهیست بومی آسیا که از آن استفاده‌ی بسیار گسترده‌ای به عنوان ادویه می‌شود، اما به جز این زردچوبه خواص متعددی برای سلامت پوست دارد

1402\03\04 10:28:14


۷ خاصیت معجزه‌آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست

زردچوبه گیاهیست بومی آسیا که از آن استفاده‌ی بسیار گسترده‌ای به عنوان ادویه می‌شود، اما به جز این زردچوبه خواص متعددی برای سلامت پوست دارد

زردچوبه گیاهیست بومی آسیا که از آن استفاده‌ی بسیار گسترده‌ای به عنوان ادویه می‌شود، اما به جز این زردچوبه خواص متعددی برای سلامت پوست دارد.

مصرف زردچوبه چه به صورت موضعی و چه به صورت مصرف خوراکی می‌تواند به دلیل دارا بودن خواص آنتی‌باکتریال و ضدالتهابی برای سلامت پوست مفید باشد. در این مطلب به بررسی خواص و همچنین عوارض احتمالی مصرف زردچوبه برای پوست خواهیم پرداخت و پس از آن در خصوص نحوه‌ی مصرف این ماده مفید و کاربردی و در عین حال ارزان و در دسترس برایتان توضیحاتی ارائه خواهیم داد؛ با ما همراه باشید.

آنچه در این مطلب می‌خوانید:/*/

خواص زردچوبه برای پوست
عوارض احتمالی مصرف زردچوبه برای پوست
نحوه استفاده از زردچوبه برای پوست

خواص زردچوبه برای پوست

/*/

مزایای زردچوبه برای پوست

زرد چوبه خواص متعددی برای پوست دارد که در این بخش از مطلب به بررسی این خواص خواهیم پرداخت.

۱. کاهش التهاب پوست

تحقیقات انجام شده در خصوص زرد چوبه نشان می‌دهد کورکومینوئیدها ترکیبات فعالی در زردچوبه هستند که می‌توانند برای کاهش التهاب پوست و درمان بیماری‌های التهابی پوست مانند پسوریازیس مفید باشند.

۲.

خاصیت آنتی‌باکتریال زردچوبه برای پوست

زردچوبه می‌تواند از فعالیت‌های باکتریایی پوست که ممکن است به آکنه و یا عفونت‌های استافیلوکوکوس تبدیل شوند جلوگیری کند.

۳. درمان آکنه

پتانسیل ضدباکتریایی پوست می تواند باعث شود زردچوبه به ماده‌ای موثر برای پیشگیری از بروز انواع آکنه و جوش و همچنین درمان آن‌ها تبدیل شود.

۴. درمان اسکار آکنه و جای زخم

کورکومین موجود در زردچوبه می تواند با کاهش التهاب و اکسیداسیون به بهبود زخم‌ها کمک کند.

مطالعات نشان داده‌اند که زردچوبه می‌تواند بر بافت و کلاژن نیز تأثیر مثبت بگذارد. مجله‌ی Life Sciences استفاده از کورکومین را به عنوان یک فرمول بهینه برای بهترین اثر بر روی زخم‌های پوستی توصیه می‌کند. این خاصیت سبب می‌شود مصرف موضعی زردچوبه بتواند در درمان جای زخم و همچنین اسکارهای آکنه موثر باشد.

  • چگونه جای انواع جوش روی پوست را از بین ببرید؟

۵.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی زردچوبه برای پوست

زردچوبه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند به جلوگیری از تخریب سلول‌های سالم توسط رادیکال‌های آزاد کمک کنند. همین امر باعث می‌شود زردچوبه بتواند با پیری و دیگر آسیب‌های پوستی مبارزه کند. همچنین تحقیقات جدید نشان می‌دهند که زردچوبه می‌تواند به صورت مصرف خوراکی از سرطان پوست جلوگیری کند.

۶.

کاهش هایپرپیگمنتیشن

اگر بخش‌هایی از بدن شما تیره‌تر از دیگر بخش‌هاست، یعنی شما در آن نواحی هایپرپیگمنتیشن دارید. این عارضه زمانی رخ می دهد که رنگدانه‌های پوستی در برخی نقاط متمرکز می‌شوند. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که محصولات فرموله شده با زردچونه می‌توانند به مرور زمان در کاهش هیپرپیگمانتاسیون موثر باشند.

۷.

درمان چین و چروک

منابع مطالعاتی معتبری وجود دارند که زردچوبه را به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی‌اش به عنوان منبعی امن برای مبارزه با پیری و چین و چروک معرفی کرده‌اند. مصرف موضعی زردچوبه به شکل مستمر می‌تواند در کاهش چین و چروک‌ها و خطوط ریز روی صورت موثر باشد.

  • ۷ روش کارآمد برای درمان قطعی منافذ باز پوست

عوارض احتمالی مصرف زردچوبه برای پوست

به گفته مرکز ملی سلامت امریکا زردچوبه چه به صورت خوراکی و چه به صورت مصرف موضعی به عنوان یک ماده‌ی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود با این وجود ممکن است برخی مکمل‌های خوراکی حاوی زردچوبه برای برخی افراد ناراحتی‌های گوارشی و یا گرفتگی عضلات ایجاد کنند. با این وجود هیچ عارضه‌ی جانبی شناخته شده‌ای از زردچوبه در مصرف موضعی و استفاده در روتین‌های مراقبت از پوست وجود ندارد.

با این حال همانند هر ماده دیگری که ممکن است برای برخی افراد ایجاد آلرژی و حساسیت کند باید قبل از مصرف موضعی زردچوبه کمی از آن را روی پوست بازوی خود بگذارید، پس از دقایقی بشویید و بیست و چهار ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید که آلرژی خاصی به زردچوبه ندارید.

تبلیغات
بافرینش - bafarinesh
بافرینش - bafarinesh

آفرینش برتر ارائه محصولات غذایی از جمله آجیل و خشکبار، عسل، محصولات سالم خانگی شیرینی جات، ترشیجات، رب

اگر در تست پچ شما قرمزی، تورم یا خارش ایجاد شد از ماسک زرچوبه استفاده نکنید.

نحوه‌ی استفاده از زردچوبه برای پوست

نحوه استفاده از زردچوبه برای پوست

زردچوبه را می‌توانید برای سلامت پوست‌تان به صورت موضعی و یا خوراکی مصرف کنید. با توجه به خاصیت ضدالتهابی و آنتی‌باکتریال زردچوبه مصرف این ماده به هر دو صورت مفید خواهد بود. برای مصرف موضعی زرد چوبه می‌توانید آن را به صورت ماسک استفاده کنید.

در این بخش از مطلب چند ماسک صورت مفید و کاربردی با زردچوبه را برایتان معرفی کرده‌ایم. این ماسک‌ها را می‌توانید دو یا سه بار در هفته مورد استفاده قرار دهید.

  • ۷ معجزه‌ی گیاه بابونه برای سلامت و درخشندگی پوست

۱. ماسک آنتی‌باکتریال و ضدآکنه زردچوبه و عسل

یک قاشق غذاخوری زرد چوبه، مقداری آب گرم و یک قاشق عسل را با یکدیگر مخلوط کنید تا حالت خمیری به خود بگیرد.

این ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید و سپس بشویید. این ماسک با توجه به خاصیت آنتی‌باکتریال عسل و همچنین زرد چوبه برای درمان و پیشگیری از آکنه و جوش صورت عالی خواهد بود.

۲. ماسک ضدلک و چروک صورت با زردچوبه و ماست

یک قاشق غذاخوری زرد چوبه، دو قاشق غذا خوری ماست و یک قاشق چای خوری آب لیموی تازه را با یکدیگر مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان قرار دهید و سپس بشویید.

این ماسک صورتتان را عمیقا تغذیه و روشن می‌کند.

۳. ماسک ضدالتهاب با زردچوبه و ژل آلوئه‌ورا

هم زردچوبه و هم آلوئه‌ورا هر دو خواص ضدالتهابی دارند. اگر پوستتان تحریک شده و یا در معرض التهاب قرار گرفته است این ماسک برایتان فوق‌العاده خواهد بود.

برای ساختن این ماسک مفید دو قاشق ژل آلوئه‌ورا و یک قاشق غذاخوری پودر زردچوبه را با یکدیگر مخلوط کنید و به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بگذارید.

۴. ماسک آنتی‌اکسیدان زردچوبه و آرد برنج

زردچوبه و آرد برنج هر دو خاصیت آنتی‌آکسیدانی دارند و می‌توانند با پیری پوست مبارزه کرده روند ترمیمی پوست صورت را سرعت ببخشند. برای تهیه‌ی این ماسک یک قاشق غذاخوری زردچوبه و یک قاشق غذاخوری آرد برنج را با مقداری آب گرم مخلوط کنید که یک ماده خمیر مانند به دست آید.

سپس ماسک را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورتتان بگذارید.

علاوه بر استفاده مستقیم از زردچوبه می‌توانید از محصولات مراقبت از پوستی استفاده کنید که در فرمولاسیون آن‌ها از زردچوبه استفاده شده است. با توجه به خاصیت های آنتی‌باکتریال، ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی زردچوبه این دسته از محصولات مراقبت از پوست مانند صابون زردچوبه، شوینده‌های فرموله شده با زردچوبه، ژل آبرسان و ماسک‌های آماده فرموله شده با زردچوبه می‌توانند برای پوست صورتتان مفید و کاربردی باشند.

و در آخر

زردچوبه گیاهست ارزان و قابل دسترس که علاوه بر مصرف خوراکی در آشپزی خواص بسیاری هم برای پوست دارد. انواع ماسک‌های زردچوبه را می‌توانید با توجه به نوع مشکلات پوستی‌تان تهیه و در منزل استفاده کنید.

محصولات مراقبت از پوستی که با این ماده فرموله شده‌اند مثل انواع صابون و ژل‌های شوینده هم می‌توانند برایتان مفید باشند.

عوارض احتمالی مصرف موضعی این ماده گیاهی برای پوست بسیار نادر هستند با این وجود قبل از استفاده از ماسک زردچوبه برای صورتتان کمی از ماسک را روی پوست بازویتان بگذارید تا مطمئن شوید پوست شما حساسیتی به زردچوبه ندارد.

منبع: healthline.com

سوالات پر تکرار /*/
آیا زردچوبه برای پوست مفید است؟ /*/
مطالعات گسترده ای که در مورد زردچوبه انجام شده است نشان می‌دهد این ماده با دارا بودن خاصیت ضد التهابی، آنتی باکتریال و همچنین دارا بودن ترکیبات آنتی اکسیدان می‌تواند در بهبود زخم و جای آکنه موثر باشد، با چین و چروک مبارزه کند و از بروز آکنه و التهاب هم پیشگیری کند. /*/ /*/ /*/
<> /*/ . .


بازنشر از : digimag



چراغ خطی و تعمیرات چراع ال ای دی