فیلم سینمایی «نگران نباش عزیزم» (Don’t Worry Darling) ساخته اولیویا وایلد و با حضور چهره‌هایی چون فلورنس پیو و هری استایلز یک تریلر روانشناختی است که در بخش خارج از مسابقه جشنواره

1401\06\15 23:10:10


نقدها و نمرات فیلم «نگران نباش عزیزم»؛ وقتی بازار حواشی از خود فیلم داغ‌تر می‌شود (جشنواره ونیز ۲۰۲۲)

فیلم سینمایی «نگران نباش عزیزم» (Don’t Worry Darling) ساخته اولیویا وایلد و با حضور چهره‌هایی چون فلورنس پیو و هری استایلز یک تریلر روانشناختی است که در بخش خارج از مسابقه جشنواره بین‌المللی ونیز ۲۰۲۲ به نمایش درآمده است

فیلم سینمایی «نگران نباش عزیزم» (Don’t Worry Darling) ساخته اولیویا وایلد و با حضور چهره‌هایی چون فلورنس پیو و هری استایلز یک تریلر روانشناختی است که در بخش خارج از مسابقه جشنواره بین‌المللی ونیز ۲۰۲۲ به نمایش درآمده است.

  • نقدها و نمرات فیلم «باردو»؛ منتقدان پروژه جاه‌طلبانه ایناریتو را به باد انتقاد گرفتند (جشنواره ونیز ۲۰۲۲)
  • حواشی تمام‌نشدنی فیلم «نگران نباش عزیزم»؛ جنجالی‌ترین اثر سینمایی سال

اولیویا وایلد که پیش از فیلم‌سازی سال‌ها بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما بوده اولین اثر بلند داستانی‌اش «بوک‌اسمارت» (Booksmart) را سال ۲۰۱۹ کارگردانی کرد.

این اثر کمدی که در گیشه هم عملکرد موفقیت‌آمیزی داشت تحسین گسترده منتقدان را در پی داشت و به همین دلیل فیلم دوم وایلد که حالا در ونیز به نمایش درآمده از آثاری بود که بسیاری از مخاطبان منتظر تماشایش بودند.

فیلم داستان یک زوج جوان (آلیس و جک) را بازگو می‌کند که دهه ۱۹۵۰ در یک شهر متعلق به شرکت ویکتوری در کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کنند. شهری ظاهرا بی‌نقص که توسط یک شرکت مرموز ساخته شده و هزینه‌هایش هم توسط همان شرکت پرداخت می‌شود. در حالی که آلیس به تدریج نسبت به ماهیت شغل شوهرش در شرکت و پروژه ظاهرا مخفی آن کنجکاو می‌شود، شکاف‌هایی در زندگی آرمان‌شهری این زوج ایجاد می‌شود.

از سوی دیگر کنجکاوی‌های آلیس خود باعث ایجاد تنش‌هایی در جامعه شهری کوچکی می‌شود که در آن زندگی می‌کنند.

«نگران نباش عزیزم» سوای همه مسائل سینمایی‌اش از آثار پرحرف و حدیث و شایعه‌ساز هفته‌های اخیر بوده. موجی از شایعات درباره رابطه کارگردان زن فیلم و بازیگر مرد نقش اصلی که احتمالا به فیلم و روند کارگردانی‌اش آسیب زده سر زبان‌ها افتاده است و همین شایعات تا حدودی باعث شدند خیلی‌ها هنوز پیش از دیدن فیلم به آن نگاهی منفی داشته باشند. احتمالا به همین دلیل هم در بعضی نقدها حتی با وجود نگاه نه‌چندان مثبت به فیلم، منتقدان اشاره کرده‌اند که اثر از شایعات بسیار منفی قبل از نمایش، بهتر بوده و تاثیرگذاری شایعات بر قضاوت مخاطب را نکوهش کرده‌اند.

منتقدان انگلیسی‌زبان برخلاف فیلم قبلی، این‌بار اثر جدید اولیویا وایلد را چندان تحسین نکردند.

نگاهی به نقدها نشان می‌دهد گرچه ایده و جسارت کارگردان در کنار نقش‌آفرینی‌های بازیگران بعضا مورد توجه قرار گفته اما از نظر بسیاری از منتقدان فیلم را نمی‌توان اثری کامل که از پس پردازش ایده‌هایش برآمده باشد در نظر گرفت. فیلمی که ایده‌های متفاوتی را درون خود گنجانده اما دقیقا نمی‌داند باید با آن‌ها چطور مواجه شود و چگونه به پختگی برساندشان. همین رویکرد منتقدان در نقد فیلم وایلد، رضایت ۴۶ درصدی آن‌ها (از مجموع ۲۴ نقد) در وبسایت راتن تومیتوز و نمره متای ۴۹ (از مجموع ۲۱ نقد) در وبسایت متاکریتیک را رقم زده است.

تقریبا اکثریت منتقدان فیلم سینمایی «نگران نباش عزیزم» را بسیار متوسط ارزیابی کرده‌اند.

نقدهای فیلم «نگران نباش عزیزم»

نقد فیلم نگران نباش عزیزم

تایم – استفانی زاکارک

امتیاز: ۶۰ از ۱۰۰

«نگران نباش عزیزم»، دومین فیلم اولیویا وایلد به عنوان کارگردان با بازی فلورنس پیو و هری استایلز- و حضور در بخش خارج از مسابقه هفتاد و نهمین دوره جشنواره ونیز – قبلا توسط بسیاری از کسانی که فقط تریلر فیلم را دیده بودند یک فاجعه نامیده شده بود. بسیاری از کسانی که پیشاپیش با فیلم مخالف بودند، همان کسانی‌اند که شایعات را شنیده‎اند؛ و چه کسی نشنیده است؟ اینکه پیو سر صحنه چنان از وایلد ناامید شده،‌ بویژه تحت تاثیر رابطه عاشقانه‌ کارگردان با استایلز، که ظاهرا خودش باید خودش را کارگردانی می‌کرده. چنین چیزی ممکن است؟ هر چیزی امکان‌پذیر است.

اما این هم قابل قبول است که وایلد، کارگردانی که سال ۲۰۱۹ فیلم بسیار دوست‌داشتنی اگرچه کوچک «بوک‌اسمارت» را ارائه کرد، قادر باشد فیلمی زیبا و تا حد معقولی جذاب بسازد که جایی میان فاجعه و موفقیت قرار بگیرد.

فیلم «نگران نباش عزیزم»، سوای اینکه درباره زندگی شخصی اولیویا وایلد یا جاه‌طلبی‌هایش چه موضعی داشته باشید، لیاقت قضاوت‌شدن براساس شایستگی‌های خودش را دارد و البته در واقع شایستگی‌هایی هم دارد.

ورایتی – اوون گلایبرمن

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

«نگران نباش عزیزم» ساخته اولیویا وایلد اثری است که هفته‌های اخیر در محاصره شایعاتی خارج از جهان فیلم قرار گرفته و آسیب دیده است؛ شایعاتی که هیچکدام‌شان را اینجا بازگو نخواهم کرد جز اینکه اشاره کنم وقتی بازیگر زن نقش اول یک فیلم به شکلی فعالانه برای تبلیغ اثر خودش بی‌میل است یعنی یک اختلاف و ناهماهنگی جدی در کار است. با این حال به شدت ناعادلانه است که اجازه دهیم این از کاه کوه‌ساختن براساس شایعات روی احساس‌مان نسبت به فیلم اثر بگذارد. اگر می‌خواهید در مورد مشکلات مربوط به فیلم «نگران نباش عزیزم» صحبت کنید نباید به جایی خارج از پرده سینما نظر بیفکنید.

وایلد که اولین فیلمش کمدی تیزهوشانه و سرزنده «بوک‌اسمارت» (این فیلم دومین اثر او است) بود، کارگردان مستعدی است که می‌داند چطور باید در اثر حال و هوا ایجاد کند.

در فیلم «نگران نباش عزیزم» این کار را به حداکثر می‌رساند و مخاطب برای مدتی درگیر این حال و هوا می‌شود (یا حداقل من درگیر شدم). با جاه‌طللبی، تصاویر رویایی گوارا و حضور هری استایلز در اولین نقش اصلی‌اش، فیلم نباید مشکلی در پیداکردن مخاطب داشته باشد اما این اثر شما را به گردشی می‌برد که با گذر زمان کمتر و کمتر هیجان‌انگیز خواهد بود.

فیلم نگران نباش عزیزم

 هالیوود ریپورتر – دیوید رونی

امتیاز: ۵۰ از ۱۰۰

یک تریلر روان‌شناختی با مفاهیم پیچیده که رضایت چندانی ایجاد نمی‌کند؛ یک ارتقای جاه‌طلبانه برای وایلد در سطح مقیاس اثر نسبت به کمدی دوران بلوغ شخصیت‌محور «بوک‌اسمارت». کارگردان جنبه‌های فیزیکی پروژه را با اطمینان مدیریت می‌کند اما مایه شرمساری است که تمام تلاش‌ها صرف فیلم‌نامه‌ای شده که فاقد آن طراوت سحر‌انگیز فیلم قبلی است.

اسکرین‌دیلی – تیم گریرسون

امتیاز: ۴۰ از ۱۰۰

چیزی شوم میان اهالی ویکتوری در حال وقوع است؛ جامعه‌ای برنامه‌ریزی‌شده، خوب‌تر از آن که حقیقی به نظر برسد و فیلم «نگران نباش عزیزم» آنجا جریان دارد – تنها سوال این است: دقیقا چه چیزی؟ دومین فیلم بلند داستانی اولیویا وایلد به مخاطب جسارت حل معما را می‌دهد،‌ اگرچه افشاگری‌های فیلم نسبتا ساده‌اند و نکته اصلی کاملا واضح است.

 این تریلر پرزرق‌وبرق که با ظرافت ساخته شده و با بازی تاثیرگذار فلورنس پیو به عنوان یک زن خانه‌دار ایده‌آل که متوجه حقیقتی هولناک می‌شود، همراه است باعث مقایسه‌ای نامطلوب با مجموعه‌ای از فیلم‌های مختلف قدیمی می‌شود و ته‌مایه اضطراب‌آور آن‌ها را بدون افزودن چیزی تازه کپی‌برداری می‌کند.

/*/ . .


بازنشر از : digimag



فروش اینترنتی لباس بچه