1402\01\08 16:31:52


۱۰ راهکار که به عملی کردن تصمیمات در سال جدید کمک می‌کنند

شروع سال نو بهترین زمان برای ارزیابی گذشته و گرفتن تصمیم‌های جدید است

شروع سال نو بهترین زمان برای ارزیابی گذشته و گرفتن تصمیم‌های جدید است.

سال نو یک فرصت عالی برای تغییر عادت‌های بد و ایجاد برنامه‌های روتینی است که به رشد روانی، عاطفی، اجتماعی، فیزیکی یا فکری شما کمک می‌کنند. البته تصمیم‌گیری از عملی کردن آن بسیار آسان‌تر است و چند ماه بعد احتمالا بسیاری از ما قول و قرارهای خود را فراموش کرده‌ و به الگوهای قدیمی‌مان برگشته‌ایم. بخشی از مشکل ممکن است به این دلیل باشد که نمی‌دانیم چگونه به تصمیم‌های خود پایبند باشیم.

در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ درباره راه‌های عملی کردن تصمیمات در سال جدید صحبت می‌کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

  • ۹ عادت ساده که شما را به تصمیم‌گیرنده‌ی بهتری تبدیل می‌کنند

راه‌های عملی کردن تصمیمات در سال جدید

سال نو مانند یک شروع جدید به نظر می‌رسد. به همین دلیل است که بسیاری از مردم غالبا در ابتدای سال تصمیم‌های مهم‌تری می‌گیرند.

بعضی از رایج‌ترین تصمیم‌ها عبارت‌اند از: کاهش وزن، پایبندی به رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، انتخاب‌های اقتصادی بهتر، ترک سیگار و وقت گذراندن با خانواده.

بیشتر مردم احساس می‌کنند به اهدافی که در ابتدای سال مشخص می‌کنند نمی‌رسند، اما یک مطالعه نشان داده است کسانی که برای سال جدید تصمیم‌گیری می‌کنند، ۱۰ برابر بیشتر از افرادی که اهداف سالانه ندارند، رفتار خود را تغییر می‌دهند.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که چگونه می‌توان به تصمیم‌های ابتدای سال جامه‌ی عمل پوشاند. رعایت نکات زیر شانس رسیدن به اهداف سالانه را افزایش می‌دهد:

۱. یک هدف مشخص انتخاب کنید

هر سال، میلیون‌ها نفر تصمیم می‌گیرند که در سال آینده وزن کنند، به تناسب اندام برسند یا بازدهی خود را افزایش دهند.

به جای تعیین چنین اهداف مبهمی، بهتر است یک هدف بسیار مشخص و قابل دستیابی داشته باشید. به‎ عنوان مثال، مشخص کنید که می‌خواهید پنج کیلو کاهش وزن داشته باشید یا در دوی نیمه ماراتن شرکت کنید. به جای یک تصمیم مهم یک تصمیم واقع‌بینانه بگیرید.

انتخاب یک هدف ملموس و قابل دستیابی به شما این فرصت را می‌دهد که برای رسیدن به آن برنامه‌ریزی کنید و به برنامه‌ی خود پایبند بمانید.

۲. تصمیم‌های خود را محدود کنید

ممکن است فهرست بلندبالایی از تصمیم‌های مختلف داشته باشید، اما توصیه می‌کنیم با یک دست چند هندوانه برندارید و خود را گرفتار مشغله‌ی زیاد نکنید. بهتر است فقط یکی از اهداف خود را انتخاب کرده و انرژی‌تان را روی آن متمرکز کنید.

حتی رسیدن به یک هدف کوچک هم می‌تواند باور شما را نسبت به خودتان تقویت کند.

اگر اهداف خیلی بزرگی دارید، آن‌ها را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید تا هر بار به یکی از آن‌ها بپردازید. به گفته‌ی انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA)، وقتی هر بار فقط روی یک رفتار خاص تمرکز می‌کنید شانس موفقیت طولانی‌مدت شما بیشتر می‌شود. چون ایجاد الگوهای رفتاری جدید به زمان و تلاش مداوم نیاز دارد.

تمرکز بر یک هدف خاص رسیدن به آن را آسان‌تر می‌کند.

۳. یک برنامه‌ی دقیق داشته باشید

برنامه‌ریزی دقیق برای عملی کردن تصمیمات در سال جدید

ایجاد یک برنامه‌ی مکتوب و دقیق می‌تواند به شما در رسیدن به هدفتان کمک کند. چرا این مرحله برای رسیدن به موفقیت بسیار مهم است؟ چون باعث می‌شود در مورد اقداماتی که باید هنگام مواجهه با چالش‌ها انجام دهید، فکر کنید.

اگر بدون داشتن برنامه برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید، ممکن است در هنگام مواجهه با هر مانع یا مشکلی به‌سرعت تسلیم شوید. برای مثال، هدف شما این است که سه بار در هفته بدوید. اکنون به این فکر کنید که اگر چهار روز متوالی نتوانید این کار را انجام دهید، چه می‌کنید.

می‌توانید برنامه‌ریزی را با نوشتن هدف خود، تهیه‌ی یک لیست از کارهایی که می‌توانید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید و مشخص کردن موانعی که ممکن است بر سر راه شما قرار گیرند، شروع کنید.

وقتی کاملا با آنچه که می‌خواهید انجام دهید و مشکلاتی که ممکن است با آن‌ها روبه‌رو شوید آشنا باشید، عملی کردن تصمیمات در سال جدید برایتان راحت‌تر می‌شود.

  • چگونه به برنامه‌ریزی خود پایبند باشیم؟ (۶ استراتژی موثر)
  • ۸ اشتباهی که در برنامه‌ریزی آینده‌تان مرتکب می‌شوید (نکات زندگی بهتر)

۴. با قدم‌های کوچک شروع کنید

عجله داشتن برای رسیدن به هدف، یکی از رایج‌ترین دلایل ناکامی در عملی کردن تصمیم‌های سال نو است. برای مثال، شروع یک رژیم غذایی بسیار محدود، افراط در ورزش کردن یا ایجاد یک تغییر اساسی در رفتار طبیعی خود همگی از جمله عواملی هستند که باعث می‌شوند در رسیدن به هدفتان شکست بخورید.

در عوض، توصیه می‌شود روی برداشتن گام‌های کوچک تمرکز کنید تا در نهایت به هدف بزرگ‌ترتان برسید.

اگر می‌خواهید در دوی ماراتن شرکت کنید، هر هفته دو یا سه بار بدوید. سپس به‌تدریج مسافت دویدن را افزایش دهید و در روزهای بیشتری از هفته ورزش کنید. اگر می‌خواهید سالم‌تر غذا بخورید، ابتدا چند غذای ناسالم را با گزینه‌های مغذی‌تر جایگزین کنید.

سپس تغییرات دیگری در رژیم غذایی خود ایجاد کنید. به‌عنوان مثال، سبزیجات بیشتری بخورید، مصرف غذاهای سرخ‌شده را محدود کنید یا حجم غذای مصرفی‌تان را کاهش دهید. این تغییرات ممکن است کوچک به نظر برسند، اما احتمال موفقیت برای عملی کردن تصمیمات در سال جدید را افزایش می‌دهند و به شما در پایبندی به عادت‌های سالم کمک می‌کنند.

  • ۶ راهکار برای مدیریت زمان (و تنظیم مرزهایی برای پایبندی به آن)

۵.

از تکرار شکست‌های گذشته خودداری کنید

راهکار دیگر برای عملی کردن تصمیمات در سال جدید این است که هر سال یک تصمیم مشابه نگیرید. اگر در گذشته در رسیدن به یک هدف خاص شکست خورده باشید، اعتماد به نفس‌تان پایین خواهد بود.

اگر تصمیم گرفتید به همان اهدافی برسید که در گذشته برای آن‌ها تلاش کرده‌اید، ابتدا مدتی را صرف ارزیابی نتایج قبلی خود کنید. به این فکر کنید که کدام استراتژی مؤثرتر بود؟ کدام استراتژی کمترین تأثیر را داشت؟ چه چیزی باعث شده است نتوانید به تصمیم‌های خود در سال‌های گذشته پایبند باشید؟

کمی تصمیم خود را تغییر دهید تا رسیدن به آن امکان‌پذیرتر شود.

وقتی رویکردتان را تغییر می‌دهید، احتمال کسب نتیجه‌ی مطلوب بیشتر می‌شود.

۶. به یاد داشته باشید که تغییر یک فرآیند است

عملی کردن تصمیمات در سال جدید با صبر و تلاش

آن عادت‌های ناسالم یا نامطلوبی که می‌خواهید اصلاح کنید احتمالا سال‌ها است که وجود دارند، بنابراین چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که آن‌ها را در عرض چند روز، چند هفته یا چند ماه تغییر دهید؟ صبور باشید و به خودتان فرصت دهید، چرا که تغییر یک فرآیند است. حتی اگر یک یا دو گام اشتباه بردارید، می‌توانید دوباره شروع کنید و مسیرتان را به سمت هدف ادامه دهید.

ممکن است رسیدن به هدف بیشتر از آنچه که انتظار دارید طول بکشد، اما به یاد داشته باشید که این یک مسابقه نیست.

وقتی متعهد به تغییر یک رفتار می‌شوید، ممکن است لازم باشد تا آخر عمر روی آن کار کنید.

۷. کمک بگیرید

احتمالا این توصیه را میلیون‌ها بار شنیده‌اید، اما دلیل تأکید روی این موضوع این است که برخورداری از حمایت اطرافیان واقعا اهمیت زیادی دارد. داشتن یک سیستم پشتیبانی قوی به حفظ انگیزه‌ی شما کمک می‌کند.

رفاقت باعث می‌شود پایبندی به تصمیم‌هایی که می‌گیرید برایتان سرگرم کننده‌تر باشد. بنابراین، در حالت ایدئال، سعی کنید یک دوست همفکر پیدا کنید تا به هدفتان بپیوندد.

اهداف خود را برای اعضای خانواده یا دوستان نزدیک‌تان توضیح دهید و از آن‌ها بخواهید که به شما در رسیدن به آن‌ها کمک کنند. راهکار دیگر این است که به گروهی بپیوندید که با شما اهداف مشترک دارند.

۸.

انگیزه‌ی خود را تقویت کنید

در اولین روزهای تصمیم‌گیری احتمالا برای رسیدن به هدف خود اعتماد به نفس و انگیزه‌ی بالایی خواهید داشت. چرا که هنوز با مشکلات ناشی از تغییر عادت‌ها و رفتارها مواجه نشده‌اید و این کار به نظرتان خیلی آسان می‌رسد. اما وقتی با مشکلات رفتن به باشگاه، سردردهای ناشی از ترک نیکوتن و سایر موانع آشنا می‌شوید، ممکن است انگیزه‌ی شما برای عملی کردن تصمیمات در سال جدید کاهش پیدا کند.

وقتی با چنین لحظاتی روبه‌رو شدید، به خودتان یادآوری کنید که چرا برای این تغییرات تلاش می‌کنید.

به این فکر کنید که با رسیدن به هدفتان چه چیزی به دست می‌آورید. این کار به حفظ انگیزه‌ی شما در هنگام رویارویی با مشکلات کمک می‌کند.

  • ۹ نشانه‌ی خستگی از تصمیم‌گیری (و راه‌هایی برای مدیریت آن)

۹. به کار روی اهداف خود ادامه دهید

اهمیت پشتکار برای رسیدن به اهداف مهم

یکی دو ماه بعد از عید نوروز بسیاری از مردم انگیزه‌ی خود را برای رسیدن به هدف از دست می‌دهند.

برای اینکه حتی بعد از مواجهه با مشکلات انگیزه‌ی خود را زنده نگه دارید، باید به کار روی اهداف‌تان ادامه دهید. اگر رویکرد فعلی شما جواب نمی‌دهد، استراتژی‌های خود را دوباره ارزیابی کرده و یک برنامه‌ی جدید ایجاد کنید. انعطاف‌پذیر بودن برنامه به موفقیت شما کمک می‌کند.

یک دفترچه یادداشت داشته باشید، جایی که بتوانید موفقیت‌ها و تلاش‌های خود را بنویسید.

دلایلی را که باعث می‌شوند برای رسیدن به هدفتان تلاش کنید بنویسید تا در مواقعی که بی‌انگیزه هستید بتوانید به آن‌ها مراجعه کنید. به این فکر کنید که چه چیزی باعث تزلزل شما می‌شود و چگونه می‌توانید به طور مؤثر با آن کنار بیایید.

۱۰. یاد بگیرید و سازگار شوید

مواجه شدن با یک شکست، یکی از رایج‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود مردم از عملی کردن تصمیمات خود دست بکشند.

اگر ناگهان به یک عادت بد برگشتید، آن را به‌عنوان یک شکست تلقی نکنید. مسیر رسیدن به هدف همیشه مستقیم نیست و غالبا در آن چالش‌های زیادی وجود دارد.

اگر دفترچه یادداشت دارید، در مورد ناکامی‌های خود، عواملی که باعث بروز این مشکلات شده‌اند و راه‌ی حل‌هایی که برای رفع آن‌ها وجود دارد، بنویسید. وقتی چالش‌های پیش‌روی خود را درک کنید، بهتر می‌توانید برای مقابله با آن‌ها آماده شوید.

  • ۸ قاعده برای تصمیم‌گیری درست در دوراهی‌ها و موقعیت‌های دشوار

کلام پایانی

عملی کردن تصمیمات در سال جدید به انتخاب هدف مناسب و فرآیندی که برای رسیدن به آن انتخاب می‌کنید، بستگی دارد.

اگر برای سال نو تصمیم‌های جدید گرفته‌اید، با خودتان مهربان و انعطاف‌پذیر باشید و از خودتان به‌دلیل تمام پیشرفت‌هایی که در این مسیر دارید تجلیل کنید. این فقط هدف نهایی نیست که مهم است، مسیری هم که در رسیدن به آن طی می‌کنید اهمیت زیادی دارد.

منبع: verywellmind

/*/ . .


بازنشر از : digimag