علی سلاجقه سازمان محیط زیست حفاظت از محیط زیست رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از افتتاح و آغاز به‌کار هزار و چهارصد

1401\12\26 13:09:00


آغاز به‌ کار هزارو چهارصد و یکمین خانه محیط زیست. ورود مساجد به موضوع راه اندازی خانه‌های محیط زیست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از افتتاح و آغاز به‌کار هزار و چهارصد و یکمین خانه محیط زیست کشور خبر داد و گفت: وجود خانه‌های محیط زیست در مساجد می‌تواند الگوی مناسبی جهت ارائه دستاوردها باشد.

علی سلاجقه، در مراسم افتتاح هزار و چهارصد و یکمین خانه محیط زیست کشور با بیان اینکه دولت سیزدهم از ابتدای کار به عنوان دولتی انقلابی و مردمی تمام تلاش خود را برای حل مشکلات و مرارت‌های مردم و قرارگیری کشورمان در تراز انقلاب اسلامی کرده است، افزود: مطمئنم این دولت، خط مشی و مسیر صحیح خود را که برگرفته از اندیشه‌های تابناک امام خمینی (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری است، در پیش گرفته و روزهای خوش یکی پس از دیگری به سراغ ملت شریف این که مستحق آن نیز هستند خواهد آمد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه بعد از مسائل مربوط به وزارت امور خارجه بیشترین ابعاد دیپلماسی بین المللی در حوزه محیط زیست بوده و در این حوزه ظرفیت فوق العاده‌ای در کشور وجود دارد، اظهار کرد: ایران عضو بیش از ۱۵ کنوانسیون بین المللی و پروتکل‌های متعدد است و خوشبختانه در یک سال و نیم گذشته دولت سیزدهم در ابعاد بین المللی محیط زیست اقدامات بسیار خوبی انجام داده و ما امروز در این حوزه حرفی برای گفتن داریم. وی با اشاره به اینکه در تیرماه امسال نخستین نشست منطقه‌ای محیط زیست را که ۱۱ کشور در سطح وزرا در آن حضور داشتند و دستاوردهای بسیاری داشت، برگزار کردیم، گفت: همچنین موضوعاتی همچون سازمان و صندوق منطقه‌ای محیط زیست را پی ریزی و پیگیری کرده ایم و تمام اساسنامه‌ها آماده و تحویل وزارت امور خارجه شده است. سلاجقه ادامه داد: نقشه‌ها و برنامه‌های عملیاتی ما برای کشورهای جنوب غرب و شمال شرق کشور را آماده کرده‌ایم و با رایزنی‌های دیپلماسی محیط زیست بحث کنترل گرد و غبار در منشأ را آغاز خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکل پسماند در کشور، بیان کرد: برای حل مشکل پسماند در سراوان در شمال کشور، با همکاری وزرات کشور برنامه عمل چهار ساله و ۱۰ ساله تدوین شده و طبق آخرین بازدید انجام شده این طرح پیشرفت خوبی داشته است. وی موضوع آلودگی هوا را یکی دیگر از معضلات محیط زیست کشور عنوان کرد و افزود: در بحث حمل و نقل عمومی اقدامات خوبی در حال انجام است و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی ساخت شرکت خودروسازی ایران خودرو دیزل و هزار دستگاه نیز سفارش از خارج توسط شهرداری تهران به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران افزوده خواهد شد. سلاجقه همچنین با اشاره به ارائه سیاهه انتشار آلایندگی برای ۹ کلان شهر کشور و پیگیری این موضوع، اظهار کرد: حدود ۶۰ درصد آلودگی هوا در کلان‌شهرها مربوط به منابع متحرک است و پروسه رفع این آلودگی زمان‌بر بوده و سعی بر این است که در این حوزه به‌صورت کمی اقدام کنیم و این موضوع را در دستور کار داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از دیگر موضوعات مهم محیط زیست را وضعیت تالاب‌ها در کشور عنوان کرد و گفت: طرح احیای تالاب‌ها را برای تالاب‌های بزرگ کشور که ذخایر آبی کشور هستند آماده و جداول حقابه محیط زیستی آن‌ها را به وزارت نیرو اعلام کرده ایم. وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به موضوع مهم مشارکت همه مردم برای حفظ محیط زیست بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، بیان کرد: محیط زیست میراث آتیه ما و بین نسلی است و همه ما مکلف به حفظ آن هستیم و در این حوزه باید از ظرفیت‌های مردم برای حفظ محیط زیست کشور استفاده کنیم. سلاجقه با بیان اینکه در این نظام هیچ کس مستحکم‌تر و پایدار تر از ملت پای مسائل کشور ایستادگی نکرد و هیچ کس بدون یاری مردم در حل مشکلات کشور موفق نخواهد بود، افزود: بر همین اساس شعار امسال محیط زیست مبتنی بر شعار سال ۱۴۰۱، محیط زیست مردم پایه، هوشمند و فناورانه نام گرفت.

وی با اشاره به اینکه دولت‌ها به تنهایی نمی‌توانند در حفظ محیط زیست کشور موفق باشند و مردم بهترین کسانی هستند که می‌توانند از محیط زیست خود حفاظت کنند، گفت: بر همین مبنا طرح خانه‌های محیط زیست برای شبکه سازی استفاده از ظرفیت‌های مردمی و نیروهای جهادی برای حفظ محیط زیست مطرح شد و خوشبختانه امروز هزار و چهارصد و یکمین خانه محیط زیست کشور در یک مسجد افتتاح شد و این افتخاری برای محیط زیست است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: وجود خانه‌های محیط زیست در مساجد با توجه به جایگاه ویژه مساجد در بین مردم می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای ارائه دستاوردهای آن به جهان باشد.. .


بازنشر از : مهر

علی سلاجقه

سازمان محیط زیست

حفاظت از محیط زیست



فروش اینترنتی لباس بچه