آبرسانی مناطق محروم تنش آبی یاسوج_ کم آبی و کیفیت نامطلوب آب در بخش دیشموک با وجود تلاش های انجام گرفته هویداست و

1401\05\25 14:01:19


سایه بحران آب بر بخش «دیشموک» . چاه قدیم وارد مدار توزیع شد

یاسوج_ کم آبی و کیفیت نامطلوب آب در بخش دیشموک با وجود تلاش های انجام گرفته هویداست و مردم خواستار رفع مشکل بی آبی هستند.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ پژمان امیدی: بخش دیشموک در شهرستان کهگیلویه دارای ۷۷ روستا و بیش از ۲۲ هزار نفر جمعیت بوده و تنش آبی شدید را سالهاست با خود یدک می‌کشد.

چاهی که آب نداد ۱۵ مرداد سال ۹۶ بود که عملیات حفر چاه آبی در دیشموک آغاز شد، اما فرجام چاه ۲٠٠ متری آبی را وارد مدار نکرد. در آن زمان، برای حفر این چاه آهکی افزون بر هشت میلیارد و ۲۷۷ میلیون ریال بودجه هزینه شده است. شکست پروژه حفر چاه در دیشموک در سال بعد با عملیاتی دیگر هدفگذاری شد.

بخش دیشموک یکی از مناطق پرآب در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده، اما مدیریت منابع آبی مطلوبی در این منطقه شکل نگرفته است. رودخانه آجم، رود ریش، چیلر، لیراب، گندم کار و فارتق ظرفیت‌های آبی منطقه بوده که به شکل مطلوبی از این ظرفیت استفاده نشده است. در بخش مخازن نیز نیاز به توسعه ظرفیت‌ها بوده و باید عملیات‌های توسعه اجرایی شو.

توپوگرافی کوهستانی دیشموک دست در دست محرومیت داده تا این روزها مردمان این دیار با بحران آب مواجه شده و تانکرهای آبرسانی به مناطق مختلف دیشموک رهسپار شوند. دیشموک از شمال به شهرستان لردگان در چهارمحال و بختیاری، از غرب به ایذه و باغملک در خوزستان، از جنوب به ارتفاعات سه هزار متری کوه سیاه و بخش بهمئی گرمسیر و از شرق به بخش‌های مارگون و چاروسا و شهر دهدشت ارتباط دارد. این توپوگرافی زمانی مهم می‌شود که تأمین آب دیشموک چاه پایه می‌شود و داستان حفر چاه برای تأمین آب آن چالش‌های مختلفی را همراه دارد.

این روزها علاوه بر مشکلات کم آبی، کیفیت پایین آب به دلیل مشکلات چاه‌ها و مصرف بالا کاهش داشته و این موضوع مشکلات متعددی را برای مردم رقم زده است. در کنار این مشکلات، سیل هفته‌های گذشته خسارت زیادی را به شبکه‌های انتقال در منطقه وارد کرد. دهها مسیر انتقال در منطقه دچار آسیب شد و عملیات ترمیم در این بخش اجرایی شده است.

همچنین صعب العبور بودن برخی روستا امکان آبرسانی پایدار را سخت کرده است. با وجود این مشکلات، دیشموک که خود از صدها مشکل زیرساختی رنج می‌برد، اینبار با معضل سخت‌تر از گذشته بی آبی مواجه شده است. آبرسانی با تانکر در دیشموک بخشدار دیشموک در این راستا گفت: آبرسانی به بخش دیشموک و چاروسا به جز شهر قلعه رئیسی از چاه «فارتق» است که در پی بارش‌های اخیر از چندین نقطه لوله‌های آب ترکیدگی داشت که تعمیر کردیم.

صفا حبیبی افزود: حتی دو پمپ آوردیم که به دلیل نوسانات برق سوخت و آبرسانی سیار به صورت مرتب در این مدت انجام گرفت. بخشدار دیشموک حل معضل آب آشامیدنی بخش را منوط به تحقق پروژه آبرسانی از گندمکار دانست و گفت: این پروژه جز آبرسانی ۴ شهر «تأمین آب از سد کوثر گچساران» است که اعتبار زیادی می‌طلبد. فرماندار کهگیلویه نیز از وارد مدار سازی مجدد چاه قدیم دیشموک خبر داد.

سید عبدالعزیز موسوی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: طی سال‌های قبل با توجه به مصرف بالا، چاه قدیم تأمین آب دیشموک دچار مشکل شد. چاه قدیم به مدار برگشت وی ابراز داشت: چاه جدید که تقریباً یک سال پیش در مدار قرار گرفت، طی همین مدت نیز دچار کم آبی شد. موسوی تصریح کرد: با توجه به مشکل ایجاد شده، متولیان مجبور شدند که با خرید پمپ، چاه قدیم را دوباره وارد مدار آبرسانی کنند موسوی گفت: در حال حاضر بعد از چند مدت چاه جدید که کیفیت بهتری دارد احیا شده و در حال حاضر از هر دو چاه استفاده می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، راه برون رفت دیشموک از بحران آبی به کار گرفتن تمام توان برای آبرسانی از طریق پروژه آبرسانی چهار شهر کهگیلویه از سد کوثر گچساران بوده و با تحقق این مهم دیشموک از بحران بی آبی رهایی خواهد یافت.. .


بازنشر از : مهر

آبرسانی

مناطق محروم

تنش آبی



پیش بینی قیمت روز دلار طلا و خودرو