محمد هادی رستمیان بوشهر عید نوروز مجید علی نازی بوشهر- شناورهای سنتی

1402\01\08 22:59:16


لذت گشت‌های دریایی در بوشهر. بار بر دوش شناورهای سنتی است

بوشهر- شناورهای سنتی و قایق‌ها بار اصلی گشت‌های دریایی در استان بوشهر را به دوش می‌کشند و انتظار می‌رود شناورهای نوین و مناسب برای تفریحات دریایی فراهم شود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: استان بوشهر یکی از استان‌های پرتردد کشور در ایام نوروز امسال بوده و همچون گذشته مسافران نوروزی از نقاط مختلف کشور به این استان سفر کرده‌اند و همچنان ورودی‌های این استان پرتردد است.

دریا و ساحل یکی از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری در استان بوشهر محسوب می‌شود و نقاط ساحلی این استان و بنادر دارای بیشترین میزان حضور گردشگران هستند. گردشگری دریایی یک فرصت بسیار خوب برای استان بوشهر محسوب می‌شود و بسیاری از گردشگران برای بهره‌مندی از نعمت دریایی زیبا به استان بوشهر سفر می‌کنند. استان بوشهر با ۹۶۷ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس و همچنین همجواری با چندین کشور این حوزه ظرفیت‌های بی شما ری در خود جای داده است که به تناسب این وضعیت باید به توسعه زیرساخت‌های آن نگاه اساسی صورت گیرد.

در همین راستا انتظار می‌رود زیرساخت‌های مناسب در حوزه گردشگری دریایی در سطح استان بوشهر به ویژه در مرکز این استان و دیگر شهرهای گردشگرپذیر تقویت شود تا مسافران به اهداف مد نظر خود دست یابند و سفری شیرین‌تر و لذت‌بخش‌تر را تجربه کنند. انجام ۵۵ هزار سفر و گشت دریایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در نشست ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان بوشهر گفت: از ابتدای تعطیلات نوروزی تاکنون با انجام ۵۵ هزار و ۷۱ سفر، ۳۹۶ هزار و ۲۶۵ نفر از مسافران و گردشگران نوروزی این استان از خدمات گردشگری دریایی برخوردار شدند. محمد شکیی نسب اظهار کرد: بر اساس ارزیابی صورت گرفته مناطق بوشهر، دیلم، گناوه، دیر، کنگان و عسلویه به ترتیب با ۱۵۵ هزار و ۴۵۰، ۶۷ هزار و ۸۲۰، ۷۱ هزار و ۱۴۳، ۲۸ هزار و ۶۱۱، ۴۳ هزار و ۸۴۶ و ۲۹ هزار و ۳۹۵ نفر بیشترین گردشگران دریایی استان را به خود اختصاص دادند.

وی بیان کرد: طرح تسهیل ترددهای دریایی ۱۴۰۲ به همراه الزام‌های مرتبط و همچنین نصب ۴۵ تابلو ۱۵۵۰ (برای راهنمایی مهمانان و دریانوردان) در بنادر استان بوشهر پیاده سازی شده است. تسهیل تردد دریایی در نوروز مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: در مدت زمان اجرا طرح ایستگاه‌های مخابرات دریایی در بنادر استان به صورت شبانه روزی آماده پاسخگویی به اضطرارها دریایی شدند. شکیبی نسب اظهار کرد: در این ایام همچنین ۶ شناور ناجی و ۱۲ قایق همیار ناجی در جاهای پر ریسک استان بوشهر استقرار پیدا کردند تا در صورت نیاز اقدام به امدادرسانی دریایی کنند.

وی گفت: در طرح تسهیل تردد دریایی نوروز ۱۴۰۲ استان بوشهر هزار و ۲۰۰ جلیقه نجات و ۵۰ حلقه نجات در اختیار بنادر استان بوشهر قرار گرفته است تا با استفاده تجهیزات تأمین شده ایمنی لازم برای ترددهای نوروزی فراهم شود. شکیبی نسب اظهار کرد: در عید نوروز همچنین ۴۵ نفر بازرس بر نحوه اجرا طرح تسهیل ترددهای نوروزی نظارت دارند. فعالیت ۱۸ لنج تفریحی وی افزود: بندر بوشهر در طرح تسهیل تردد دریایی امسال با بهره‌گیری از بخش دریایی پایانه بین المللی مسافربری دریایی و همچنین سایبان بزرگ (ویژه اسکان مسافران در صف انتظار) شاهد تحول چشمگیری بوده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: سالن پایانه مسافربری دریایی بندر بوشهر اکنون در مرحله تعمیرات اساسی است که پیش بینی شده تا پایان سال جاری بهره برداری شود. شکیبی نسب بیان کرد: در زمان اجرا طرح ترددهای دریایی هفت فروند لنج تفریحی در بندر بوشهر، ۱۱ فروند در بنادر تابع همراه با قایق‌های تفریحی خدمات رسانی به گردشگران دریایی استان را عهده دار هستند. (این لنج‌ها با کاربری باربری هستند که برای مدت یک ماه کاربری آنها به تفریحی تغییر پیدا کرده است) وی یادآور شد: در مدت زمان اجرا طرح تسهیل ترددهای دریایی همچنین حدود یک هزار مسافر نوروزی از محوطه عملیاتی و همچنین کشتی‌های بزرگ مستقر در اسکله بازدید کردند.

توسعه گردشگری دریایی در بوشهر معاون عمرانی استاندار بوشهر نیز گفت: لایروبی کانال دسترسی بندر بوشهر با هدف تسهیل ترددهای کشتی‌های ۵۰ هزار تنی نیاز مبرم استان بوشهر برای توسعه پایدار و متوازن است. محمد هادی رستمیان بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی همواره نگاهی ویژه به استان بوشهر داشته است که در تداوم این نگاه ارزشمند می‌طلبد به رونق بندر بوشهر نیز اهتمام جدی داشته باشد. رستمیان افزود: با چشم انداز ترسیم شده برای توسعه استان بوشهر هیچ تردیدی برای تعمیق کانال دسترسی بندر بوشهر و تسهیل سازی در تردد کشتی‌های ۵۰ هزار تنی وجود نداشته و این مهم به عنوان یکی از مطالبات دیرینه بوشهری‌ها هر چه زودتر محقق شود.

وی گفت: همچنین انتظار می‌رود سازمان بنادر و دریانوردی با هدف رونق گردشگری دریایی بندر بوشهر نسبت به احداث مجتمع گردشگری دریایی (مارینا) در این بندر اقدام کند چراکه این مهم از دیرباز به عنوان مطالبه مهم بوشهری‌ها در حوزه گردشگری به شمار می‌رود. رستمیان ادامه داد: در ارتباط با پایانه بین المللی مسافربری شهید حقگو در بوشهر نیز انتظار است با تأمین اعتبار ویژه شرایطی فراهم شود تا پروژه تعمیر اساسی سالن پایانه هر چه زودتر به بهره برداری برسد. ارائه تسهیلات برای گردشگری دریایی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: این سازمان در حوزه ساخت و تردد شناورهای مسافربری در آب‌های داخلی و بین المللی حمایت‌های ویژه ای تدارک دیده است که از جمله آنها می‌توان به تسهیلات بدون بهره، تخفیف ۹۰ درصدی تعرفه بندری و تأمین سوخت یارانه‌ای اشاره کرد.

مجید علی نازی اظهار کرد: ارائه تسهیلات وجوه اداره شده برای ساخت شناورهای مسافربری از جمله تسهیلات ویژه سازمان بنادر و دریانوردی است که در این طرح ۸۰ درصد تسهیلات موردنیاز ساخت شناور با بهره صفر درصد پرداخت می‌شود. وی بیان کرد: همچنین در تعرفه‌های بندری شناورهای مسافربری ۹۰ درصد تخفیف لحاظ شده است که این تخفیف تمامی سفرهای داخلی و بین المللی را پوشش می‌دهد. علی نازی ادامه داد: تأمین سوخت یارانه‌ای موردنیاز شناورهای مسافربری از دیگر تسهیلات ویژه سازمان بنادر و دریانوردی برای تردد شناورهای مسافربری است که با توجه به تفاوت قیمت بسیار بالا با سوخت بانکرینگ توجیه اقتصادی مناسبی برای تردد شناورهای مسافربری ایجاد کرده است.

گسترش خدمات گردشگری دریایی در بنادر جنوبی معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: این سازمان برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی تسهیلات و حمایت‌های ویژه پیش بینی کرده است که این ظرفیت‌ها سرمایه گذاری در این بخش را جذاب کرده است. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: برای احداث ۲ پایانه مسافربری دریایی در استان بوشهر تأمین اعتبار بسیار خوبی صورت گرفت به نحوی که برای احداث تأسیسات دریایی پایانه بوشهر ۹۰۰ میلیارد ریال و برای بهسازی و تعمیرات اساسی سالن پایانه مسافری دریایی بوشهر ۷۰۰ میلیارد اعتبار تخصیص داده شد. علی نازی یادآور شد: پروژه تعمیر اساسی سالن پایانه بین المللی مسافربری بوشهر اکنون روند مطلوبی داشته و پیش بینی می‌شود تا اسفند سال ۱۴۰۲ مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: برای سال جاری در تأمین اعتبار جلیقه‌های نجات اعتبار آن از شیوه متمرکز خارج شد که این مهم به تجهیز بنادر به این نوع جلیقه‌ها کمک شایانی داشته است. علی نازی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی برای ترددهای دریایی تسهیلات ویژه ای در نظر گرفته است که انتظار است سایر دستگاه نیز پای کار بیایند و نقشی پررنگ خود را در این زمینه ایفا کنند. رضایت گردشگران از گشت‌های دریایی وی گفت: امسال خدمات گردشگری دریایی در بنادر جنوبی از جمله آبادان و خرمشهر تا پاسی از شب تداوم داشته است که این نشان از اهتمام ویژه سازمان بنادر برای ترددهای دریایی است.

علی نازی افزود: در بنادر هدف طرح تردد گردشگری دریایی و بویژه بنادر استان بوشهر با ارزیابی‌های صورت گرفته عمده گردشگران رضایت کامل از نحوه دریافت خدمات داشتند که در این زمینه از تلاش‌های تمامی عوامل ذیربط کمال قدردانی و تشکر را داریم. وی گفت: همچنین با استفاده از جایروپلن در بازدیدی ۲ ساعته سواحل هدف استان بوشهر در طرح تسهیل ترددهای دریایی پایش شدند که شاهد پویایی و رونق فعالیت‌های این حوزه بودیم. علی نازی بیان کرد: در برخی از بنادر با وجود احداث اسکله‌های ایمن تمرکز فعالیت‌ها بر سایر محدوده‌ها است که انتظار است مالکان قایق‌ها با هدف تأمین ایمنی بیشتر فعالیت خود را در اسکله‌های مجاز متمرکز کنند.

شناورهای سنتی و قایق‌ها بار اصلی گشت‌های دریایی در استان بوشهر را به دوش می‌کشند و انتظار می‌رود شناورهای نوین و مناسب برای تفریحات دریایی فراهم شود.. .


بازنشر از : مهر

محمد هادی رستمیان

بوشهر

عید نوروز

مجید علی نازی



چراغ خطی و تعمیرات چراع ال ای دی