گرگان شرکت آب و فاضلاب گلستان ایرج حیدریان تنش آبی گرگان- مدیرعامل شرکت

1402\01\11 05:53:04


گلستان گرفتار تنش آبی شدید. کاهش سطح زیرکشت ضرورت دارد

گرگان- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان با تأکید بر ضرورت کاهش سطح زیرکشت در استان، گفت که گرفتار تنش آبی شدید هستیم.

به گزارش خبرنگار مهر، ایرج حیدریان شامگاه پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به برگزاری جلسات در راستای رفع هر چه سریع تر تنش آبی در استان اظهارکرد: بر اساس مصوبه و تصمیم کارگروه رفع تنش آبی استان به کشاورزانی که به جای شالی کشت جایگزین انجام دهند و نسبت به هوشمندسازی چاه‌های آب اقدام کننذ، تسهیلات و بسته‌های حمایتی اعطا خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ادامه داد: متأسفانه حفر چاه های غیرمجاز و برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی و عدم رعایت الگوی مصرف آب در صنایع، کشاورزی و شرب استان را وارد تنش آبی شدیدی کرده است. حیدریان افزود: گلستان با مساحتی بالغ بر ۲۰ هزار و ۴۳۸ کیلومتر مربع با ۶۵۰ هزار هکتار اراضی زیر کشت آبی و دیم و همچنین ۲۰۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت، یکی از قطب کشاورزی کشور است. وی گفت: با توجه به خشکسالی های متوالی و کاهش قابل توجه میزان نزولات جوی و کاهش ۳۰ درصدی روان آب های سطحی و کاهش ۹۰ میلیون متر مکعبی در آبخوان های عمیق و ۳۰۰ میلیون متر مکعبی در آبخوان های نیمه عمیق به ترتیب امکان کشت هزار و ۶۰۰ هکتار و ۵۰ هزار هکتار آبیاری امکان پذیر نخواهد بود.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به کاهش منابع آبی در استان و تاکید بر اینکه تامین بیش از ۹۴ درصد آب استان از طریق آب‌های زیرزمینی است، بیان کرد: حفر چاه‌های غیرمجاز و عدم‌رعایت الگوی کشت، استفاده بی‌رویه از منابع آبی و عدم‌استفاده از آب‌های سطحی بخشی از عوامل کاهش منابع تامین است و این موضوع زنگ خطر بحران آب را در استان را به صدا آورده است. حیدریان با بیان اینکه سه هزار و ۲۰۰ حلقه چاه مجاز در حریم اضراری چاه های آب شرب وجود دارد، گفت: در گام اول برای سال جاری امیدوار هستیم دو هزار حلقه این چاه ها با همکاری شرکت آب منطقه ای و جهاد کشاورزی هوشمند سازی کنتورآن ها انجام شود. گفتنی است طی دو روز گذشته با حضور استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی، مدیران ارشد صنعت آب و مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط گلستان بیش از ۱۴ ساعت جلسه برای رفع تنش آبی استان به صورت فشرده برگزار شد..

.


بازنشر از : مهر

گرگان

شرکت آب و فاضلاب گلستان

ایرج حیدریان

تنش آبی



قفسه فلزی - قفسه انبار