محمد علی نوبخت فرمانداری ساری تنش آبی ساری- فرماندار ساری گفت: بیش از شش هزار هکتار از ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورز

1402\01\17 05:59:11


۶ هزار هکتار از مزارع ساری در مرز تنش آبی است

ساری- فرماندار ساری گفت: بیش از شش هزار هکتار از ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی ساری در مرز تنش آبی است.

محمدعلی نوبخت در جلسه شورای سیاستگذاری و توسعه کشاورزی و ستاد حفاظت از منابع آب در سردهنه هولار رود بخش کلیجان رستاق ضمن گرامیداشت یاد و خاطره هزار و ۲۰۰ شهید شهرستان ساری و تبریک ولادت امام حسن (ع) گفت: بیش از شش هزار هکتار از ۲۵ هزار هکتار اراضی کشاورزی شهرستان ساری در مرز تنش آبی است.

وی با بیان اینکه بهره گیری بهینه از آب و استفاده از روش‌های نوین آبیاری اولین گام درجهت حفاظت از منابع آبی و رشد و توسعه کشاورزی و جلوگیری از تنش آبی است گفت: استفاده از تجربه نیروی انسانی بومی و همسان سازی صنعت کشاورزی سنتی با تکنولوژی روز باعث افزایش راندمان در حوزه کشاورزی می‌باشد. وی در ادامه با بیان اینکه تحققِ مردمی سازیِ حکمرانی، با برگزاری جلسات از پشت درهای بسته به میان مردم انجام خواهد شد اظهار کرد: ظرفیت آورد رودخانه و انهار، سد شهید رجایی، ۱۰۵ قطعه آببندان، هزار و ۲۶۸ دهنه چشمه، ۱۹ هزار و ۹۴۳ حلقه چاه و آب برگشتی یا پساب در وضعیت مطلوب در حدود ۵۴۵ میلیون مترمکعب در حالی که در سال جاری این میزان به ۲۴۰ میلیون متر مکعب رسیده است و این یک زنگ خطر برای شهرستان است. نوبخت با اشاره به اینکه در جهت مقابله با بحران و تنش کم آبی، مجدانه پیگیر رفع مشکل کشاورزان در سطح استانی و ملی هستیم و در سال جاری با شناسنامه دار کردن ظرفیت‌های موجود آبی در بخش‌های مختلف شهرستان ساری به سمت پیشگیری، مدیریت و کنترل منابع آبی حرکت خواهیم کرد افزود: با تهیه سند حوزه نیازمندی‌های کشاورزی بخش‌های مختلف شهرستان ساری از جمله میزان نیازمندی لوله، موتور و ایستگاه پمپاژ، اجرای شبکه برق، بهسازی سردهنه ها، احداث کانال بتنی، تهیه ترانس و لایروبی نهر و کانال و آبندان در دست اقدام قرار دارد.

فرماندار مرکز مازندران با بیان اینکه خشکسالی، عدم مهار آب‌های سطحی‌، سنتی و خاکی بودن انهار کشاورزی، برداشت‌های بی رویه از چاه‌ها و سنتی بودن ۹۵ درصد از سردهنه های کشاورزی از جمله چالش‌ها و معضلات ما در این حوزه می‌باشد افزود: در همین راستا نیز با اعلام مخالفت از انتقال آب بین حوضه‌ای به وزیر محترم نیرو درصدد هستیم تا با افزایش ظرفیت آبگیری مخازن آبندان ها و نصب کنتورهای هوشمند در چاه‌های کشاورزی به سمت شرایط مطلوب‌تر گام برداریم. وی ضمن تقدیر از دستورات استاندار ولایی و تشکر از همدلی و همفکری نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولین در جهت حل تنش آبی در شهرستان ساری گفت: سیاست و گام‌های جهادی دولت سیزدهم نیز در جهت توسعه کشاورزی پایدار، بهینه سازی مصرف آب و رفع مشکل تنش آبی می‌باشد و در همین راستا ستاد بحران آب در فرمانداری شهرستان ساری شکل گرفته است.. .


بازنشر از : مهر

محمد علی نوبخت

فرمانداری ساری

تنش آبی



استعلام قیمت کارتن لیمینتی