ایسنا/ مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: کاشت درختان به شش ماهه دوم سال منتقل خواهد شد و در شش ماهه اول کاشتی انجام نمی‌شود. زیرا قصد داریم از آب سبز و  آب بارند

1402\02\29 12:47:09


طرح کاشت یک میلیارد درخت به کجا رسید؟

ایسنا/ مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: کاشت درختان به شش ماهه دوم سال منتقل خواهد شد و در شش ماهه اول کاشتی انجام نمی‌شود. زیرا قصد داریم از آب سبز و  آب بارندگی شش ماهه دوم سال برای آبیاری درختان استفاده کنیم.

مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت گفت: کاشت درختان به شش ماهه دوم سال منتقل خواهد شد و در شش ماهه اول کاشتی انجام نمی‌شود.

زیرا قصد داریم از آب سبز و  آب بارندگی شش ماهه دوم سال برای آبیاری درختان استفاده کنیم.رضا احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین جزئیات طرح کاشت یک میلیارد درخت را تشریح کرد و گفت: تاکنون بیش از ۱۷۰ میلیون اصله نهال در نهالستان‌های کشور تولید شده است و این روند همچنان ادامه دارد. همچنین نهالستان‌های بخش خصوصی که قبلا آموزش دیده‌اند هم در حال تولید نهال هستند و امیدواریم تا پایان شهریورماه که تولیدات به اتمام می‌رسد، کاشت را آغاز کنیم.وی ادامه داد: در بحث مکان یابی نیز همه استان‌ها موظف شده‌اند مکان اجرای پروژه را به ما اعلام کنند. در بسیاری از استان‌ها این اقدام صورت گرفته و نقاط، مختصات و محل کاشت نیز مشخص شده است.

همچنین گونه مناسب  هر منطقه نیز تعیین و تولید شده است. بازار مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت اضافه کرد: حفر چاله و گودبرداری برای کاشت نهال از اردیبهشت تا پایان شهریور ماه در دستور کار استان‌ها قرار گرفته و به آنها نیز ابلاغ شده است. امیدواریم بعد از اولین بارندگی پاییزه  در مناطق مستعد کاشت را شروع کنیم.وی در ادامه گفت: کاشت درختان به شش ماهه دوم سال منتقل خواهد شد و در شش ماهه اول کاشتی انجام نمی‌شود.

هر چند محدودیتی در کاشت گونه‌های گلدانی وجود ندارد، اما قصد داریم از آب سبز و  آب بارندگی برای این درختان استفاده کنیم.مجری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد: در اکثر نقاط کشور در شش ماهه اول سال آب بارندگی وجود ندارد، بنابراین کاشت به پاییز موکول شده تا از بارندگی‌های پاییزه، زمستانه و بهار سال آینده استفاده شود.احمدی با اشاره به اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت از امسال آغاز می‌شود، گفت: تمام گونه‌هایی که قرار است کاشته شود بومی منطقه خواهند بود و متناسب با آب و هوای آن منطقه است.وی در پایان گفت:نهایت سعی خود را داریم که از شیوه‌های نوین آبخیزداری و آبخوانداری استفاده کنیم و از سامانه‌های آبگیر باران در سطوح کوچک بهره‌برداری کنیم. همچنین گونه‌ای که می‌کاریم و شیوه کاشتی که به استان‌ها آموزش داده شده و تغییر فصل کاشت کمک خواهد کرد نیاز آبی گونه کاهش یابد. البته زمستان گذرانی و خواب گیاه کمک می‌کند که سازگاری گونه با شرایط رویشگاه حفظ شود.

همچنین قصد داریم با استفاده از علوفه‌های طبیعی، کاه و... و همچنین بهره‌گیری از روش‌های علمی تبخیر را کاهش دهیم.گفتنی است؛ چندی پیش وزیر وقت جهادکشاورزی (سید جواد ساداتی نژاد) طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را مطرح و رئیس جمهوری نیز دستور اجرای آن را صادر کرد. در همین زمینه معاون امور جنگل سازمان منابع طبیعی عنوان کرد که برای مقابله با ریزگردها و آلودگی هوا، فرسایش خاک و جلوگیری از بروز مشکلات زیست محیطی باید این یک میلیارد درخت کاشته شود که البته این رقم در مقابل اعداد و ارقامی که در کشورهای منطقه اتفاق می‌افتد، عدد کوچکی است..

.


بازنشر از : آخرین خبر



برق و روشنایی لاله زار