کمتر کسی در دنیای گیمینگ حضور دارد که با شخصیت ماریو (Mario) آشنایی نداشته باشد

1403\01\05 23:22:10


ماجرای سبیل ماریو چیست؟

کمتر کسی در دنیای گیمینگ حضور دارد که با شخصیت ماریو (Mario) آشنایی نداشته باشد

کمتر کسی در دنیای گیمینگ حضور دارد که با شخصیت ماریو (Mario) آشنایی نداشته باشد.

این کرکتر توسط شرکت نینتندو به دنیای بازی‌های ویدئویی معرفی شد و چندین سال است که محبوبیت بسیار زیادی دارد. نکته مهم در مورد شخصیت ماریو ظاهر خاص آن است. ظاهری که باعث شده در یاد همه افراد باقی مانده و به سرعت شناسایی بشود.

شخصیت ماریو در مجموعه سوپر ماریو بروز (Super Mario Bros) وجود داشته و توسط شرکت نینتندو طراحی شده است.

این شخصیت دارای ویژگی‌های خاصی مثل رنگ آبی و قرمز در کنار کلاه معروف و البته سبیل مشهور خود است. حال برای بسیاری از افراد سوال است که طراحی این کرکتر به چه دلیل به این شکل است؟ چرا این شخصیت سبیل دارد یا اصلاً چرا باید چنین رنگی داشته باشد؟ پاسخ آن به صورت کوتاه این است که با این ظاهر طراحی و ساخت این کرکتر راحت‌تر بوده است.

ویژگی‌های ماریو باعث شده طراحی آن ساده‌‌‌تر بشود

شخصیت ماریو در سال ۱۹۸۱ در بازی دانکی کانگ (Donkey Kong) معرفی شد. او یک قهرمان بوده که در تلاش است تا پرنسس خود را از یک گوریل که علاقه خاصی به پرت کردن بشکه‌ها به سمت پایین دارد، نجات دهد.

حال ماریو باید از موانع مختلف گذر کرده و از پله‌‌‌ها بالا رفته تا به هدف خود برسد. شما اگر توجه بکنید، متوجه خواهید شد که ظاهر ماریو در زمان معرفی بسیار ساده بوده است.

با توجه به استانداردهای امروزی، بازی دانکی کانگ گرافیک چندان خاصی نداشت. در اصل طراحان در این بازی محدودیت‌های بسیاری در زمینه طراحی داشتند و با تعداد بسیار کمی از پیکسل‌ها روبرو بودند.

در نتیجه هر گونه شخصیتی که در این بازه زمانی طراحی می‌شد باید طراحی بسیار خاصی می‌داشت و محدودیت‌های زیادی داشت.

سبیل ماریو

در اینجا شما ماریو را مشاهده می‌کنید که در حال پریدن از روی یک بشکه است. همانطور که متوجه هستید، این شخصیت طراحی بسیار ساده‌ای داشته و حتی دنیای بازی نیز بسیار ابتدایی طراحی شده است.

/*/

حال بگذارید به خود شخصیت ماریو توجه بکنیم. اگر دقت کنید متوجه خواهید شد که ماریو موی زیادی ندارد همینطور اینکه دهان هم ندارد.

همین موضوع باعث می‌شود که توجه شما به طراحی این کرکتر جلب بشود. در اصل این شکل طراحی به طور کامل از عمد بوده است. خالق کرکتر ماریو به نام شیگرو میاموتو (Shigeru Miyamoto) در یک مصاحبه در سال ۲۰۰۷ میلادی توضیح داد:

ما در آن زمان باید ماریو را به عنوان یک شخصیت کوچک طراحی می‌کردیم و از طرفی باید ظاهر انسانی می‌داشت.

برای این کار ما ویژگی‌های خاصی به آن دادیم و برای مثال دماغ او را بسیار بزرگ طراحی کردیم. ما برای ماریو یک سبیل گذاشتیم تا دیگر نیازی به طراحی دهان نداشته باشد. به دلیل اینکه برای یک کرکتر با این اندازه کوچک نشان دادن واکنش‌های صورت بسیار دشوار بود.

چند سال بعد و در سال ۲۰۱۰ میاموتو در یک مصاحبه دیگر در مورد کلاه مشهور ماریو توضیح داد.

نکته جالب اینجاست که نینتندو از این کلاه در بازی‌های بعدی بیشتر استفاده کرده و آن را به یکی از عناصر گیم‌پلی خود تبدیل کرده است. با این حال طراحی این کلاه نیز داستان بسیار جالبی داشته است. میاموتو در مورد کلاه ماریو توضیح داد:

تکنولوژی آن زمان طراحی این کرکتر را برای ما بسیار محدود می‌کرد.

اگر ماریو موی زیادی داشت، طراحی آن بسیار دشوار بود. در نتیجه با طراحی کلاه دیگر نیازی به انیمیشن‌سازی موهای ماریو نبود و حتی طراحی ابروهای ماریو نیز اهمیت زیادی نداشت. به دلیل اینکه کلاه روی پیشانی او را پوشانده و مانع از نشان دادن این قسمت‌های صورت ماریو می‌شد.

داشتن کلاه باعث شد که طراحی ماریو با این اندازه کوچک بسیار راحت شود.

طبق چیزی که رسانه‌های دیگر نوشته‌اند، پوشش ماریو نیز به همین دلیل طراحی شده است. برای مثال لباس یک تکه او باعث شده تا دست‌های ماریو بیشتر مشخص شود و میاموتو و گروهش بیشتر توانستند حرکت کرکتر را نشان بدهند. مخصوصاً اینکه با پیکسل‌های کم نیاز به اندازه بزرگ‌تری برای نشان دادن حرکت وجود دارد.

سبیل ماریو

تنها تغییر بزرگی که ماریو در این مدت کرده است، این است که پوشش داخلی او که قبلاً آبی بود به قرمز تغییر رنگ داده و پوشش خارجی او نیز از قرمز به آبی تغییر کرده است.

/*/

نکته جالب اینجاست که حتی رنگ این لباس هم اهمیت زیادی داشت.

به دلیل اینکه پشت صفحه در بازی دانکی کانگ سیاه بود، طراحان از رنگ‌های روشن برای این کرکتر مثل آبی و قرمز استفاده کردند تا در این پس زمینه مشخص باشد. این رنگ بندی با طراحی زمینه و دنیای بازی نیز هماهنگی داشته تا کاربران بتوانند به راحتی شخصیت خود را در دنیای بازی مشاهده کنند.

ماریو در این چند ساله پیشرفت زیادی داشته است. با این حال شرکت نینتندو تمام تلاش خود را کرده تا این کرکتر ظاهر اصیل خود را حفظ بکند.

دلیل آن هم منطقی است ماریو با این ظاهر شناخته شده و در نتیجه باید همین ظاهر را حفظ بکند تا شهرت خود را نگه دارد. حتی در فیلم ماریو نیز این شخصیت همین ظاهر ثابت را داشت که باعث جذابیت آن می‌شود.

منبع: Now I Know

صفحه‌ی اصلی بازی دیجی‌کالا مگ | اخبار بازی، تریلرهای بازی، گیم‌پلی، بررسی بازی، راهنمای خرید کنسول بازی

/*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag



تعمیر پکیج دیواری