ساعاتی قبل، کوالکام از پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس رونمایی کرد و جزئیات بیشتری در مورد اسنپدراگون ایکس الیت را منتشر کرد که البته این پردازنده قبلا معرفی شده بود

1403\02\05 16:44:08


کوالکام از پردازنده‌های سری اسنپدراگون ایکس برای لپ‌تاپ‌ها رونمایی کرد

ساعاتی قبل، کوالکام از پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس رونمایی کرد و جزئیات بیشتری در مورد اسنپدراگون ایکس الیت را منتشر کرد که البته این پردازنده قبلا معرفی شده بود

ساعاتی قبل، کوالکام از پردازنده اسنپدراگون ایکس پلاس رونمایی کرد و جزئیات بیشتری در مورد اسنپدراگون ایکس الیت را منتشر کرد که البته این پردازنده قبلا معرفی شده بود.

این پردازنده‌ها قرار است رقیب قدرتمندی برای چیپست‌های اپل، اینتل و AMD باشند و در لپ‌تاپ‌های زیادی مورد استفاده قرار بگیرند.

اسنپدراگون ایکس پلاس، پردازنده‌ی میان‌رده‌ی لپ‌تاپی کوالکام به شمار می‌رود. این تراشه دارای ۱۰ هسته، ۴۲ مگابایت حافظه‌ی کش، فرکانس حداکثر ۳.۴ گیگاهرتز در حالت چند رشته‌ای و یک واحد پردازش عصبی (NPU) با قدرت پردازش ۴۵ ترافلاپس در ثانیه (TOPS) برای کمک به اجرای برنامه‌های هوش مصنوعی است. با این حال، توجه داشته باشید که TOPS یک معیار تقریبی است و ممکن است توانایی واقعی این واحد را بیش از حد نشان دهد، چرا که نوع و کیفیت محاسبات را در نظر نمی‌گیرد.

اسنپدراگون ایکس

اسنپدراگون ایکس پلاس همچنین از حافظه‌ی رم LPDDR5x با نرخ انتقال حداکثر ۸۴۴۸ مگاترانسفر بر ثانیه و یک پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع آدرنو با قدرت پردازش ۳.۸ ترافلاپ پشتیبانی می‌کند.

این غول تولیدکننده چیپ همچنین در حال عرضه سه پردازنده ۱۲ هسته‌ای اسنپدراگون ایکس الیت با حداکثر فرکانس چند رشته‌ای ۳.۸ گیگاهرتز و پردازنده گرافیکی مجتمع با قدرت ۴.۶ ترافلاپ است. هر سه مدل از یک واحد پردازش عصبی (NPU) یکسان بهره می‌برند و از حافظه رم مشابه با همان سرعت اسنپدراگون ایکس پلاس پشتیبانی می‌کنند. دو مدل بالارده این سری از قابلیت‌هایی به نام «Dual-Core Boost» با حداکثر فرکانس ۴.۲ گیگاهرتز برخوردارند که شباهت‌هایی به فناوری‌های Turbo Boost اینتل و Turbo Core شرکت AMD دارد.

این قابلیت‌ها به صورت پویا فرکانس پردازنده را تنظیم کرده و تنها در مواقع نیاز، توان بیشتری را در اختیار آن قرار می‌دهند.

تبلیغات
برق و روشنایی ساختمان
برق و روشنایی ساختمان

SearchBiz ارائه اطلاعات جامع در مورد فروش، اجاره، مشاوره و اجرا، تعمیرات و سرویس در حوزه صنعت و تولید در کشور.

آنچه در مورد این پردازنده‌های Arm بیشتر از همه جلب توجه می‌کند، این است که برخلاف تراشه‌ها اپل و تراشه‌های اینتل، از معماری ترکیبی استفاده نمی‌کنند. این دو شرکت رقیب، معماری ترکیبی را که هسته‌های پردازنده را به دو دسته هسته‌های اختصاصی عملکرد بالا و هسته‌های صرفه‌جویی در مصرف انرژی تقسیم می‌کند، به عنوان راهی عالی برای کاهش مصرف برق و افزایش طول عمر باتری معرفی کرده‌اند و این حرف درستی است. اما کوالکام ادعا می‌کند که تمام هسته‌های اسنپدراگون «هسته‌های پرسرعت» هستند و همچنان در زمینه عملکرد، بهره‌وری انرژی و عمر باتری، اپل، اینتل و ای‌ام‌دی را شکست می‌دهند.

در ضمن کوالکام مدعی شده که بازی‌های کامپیوتری حتی اگر از شبیه‌ساز برای اجرا در لپ‌تاپ‌های مبتنی بر معماری Arm استفاده کنند، به راحتی اجرا می‌شوند.

اسنپدراگون ایکس

بر اساس اعداد و ارقامی که از طرف کوالکام ارائه شده، اسنپدراگون‌های سری ایکس پلاس و ایکس الیت در پردازش تک‌هسته‌ای بر روی بنچمارک‌های Geekbench 6 یا Cinebench 2024 نمی‌توانند اپل M3 را شکست دهند، اما در پردازش چند هسته‌ای برتری دارند. در مقایسه با تراشه‌های Core Ultra 9 185H اینتل و Ryzen 9 8945HS ای‌ام‌دی در هر دو بنچمارک (تک‌هسته‌ای و چند هسته‌ای)، عملکرد آن‌ها به حدی نزدیک است که نمی‌توان به طور قطعی برتری یکی بر دیگری را اعلام کرد.

اپل ثابت کرد که تراشه‌های مبتنی بر معماری Arm در کنار پایین بودن مصرف انرژی، می‌توانند عملکرد فوق‌العاده ارائه کنند. در این میان تنوع لپ‌تاپ‌های ویندوزی بسیار بیشتر از لپ‌تاپ‌های اپل و بنابراین در حال حاضر چندین شرکت می‌توانند مدل‌های متنوعی را با این تراشه‌ها راهی بازار کنند.

مایکروسافت تا به امروز در زمینه‌ی ساخت لپ‌تاپ‌های ویندوزی مبتنی بر معماری Arm با مشکلات زیادی روبرو شده و به نظر می‌رسد کوالکام با این تراشه‌ها قرار است چنین مشکلاتی را تا حد زیادی برطرف کند.

لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8-i3 1305U 8GB 256SSD /*/
لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل IdeaPad Slim 3 15IRU8-i3 1305U 8GB 256SSD /*/
۱۹,۱۹۹,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
لپ تاپ 15.6 اینچی لنوو مدل Ideapad 1-Celeron N4020 4GB 256SSD /*/
لپ تاپ ۱۵.۶ اینچی لنوو مدل Ideapad 1-Celeron N4020 4GB 256SSD /*/
۱۱,۱۸۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید لپ‌تاپ از دیجی‌کالا/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/
  • کوالکام از تراشه‌ی اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۳ رونمایی کرد

منبع: The Verge

/*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag



کارشناسی خودرو در کرج - تشخیص رنگ ماشین