یکی از بحث‌های همیشگی نوروز در هر خانواده‌ای این است که در خانه بمانند یا راهی سفرهای نوروزی شوند

1403\01\02 23:22:10


سفر نوروزی یا در خانه ماندن کدام بهتر است؟

یکی از بحث‌های همیشگی نوروز در هر خانواده‌ای این است که در خانه بمانند یا راهی سفرهای نوروزی شوند

یکی از بحث‌های همیشگی نوروز در هر خانواده‌ای این است که در خانه بمانند یا راهی سفرهای نوروزی شوند.

عده‌ای می‌خواهند در این تعطیلات چند روزه در هوای آزاد نفسی تازه کنند. بعضی‌ها هم تخت‌خواب را جذاب‌ترین نقطه‌ی زمین می‌دانند و می‌خواهند تا جایی که می‌توانند بخوابند! طرفداران سرسخت سفر نوروزی یا در خانه ماندن هر کدام دلایل خاص خود را دارند و به نظر می‌رسد که همه هم حق دارند. اگر در خانه‌ی شما هم بحث سفر نوروزی یا در خانه ماندن داغ است، خواندن این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهتر حرف خود را به کرسی بنشانید!

طرفداران سفرهای نوروزی چه می‌گویند؟

کسانی که میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنند، اغلب به فواید گردش در طبیعت استناد می‌کنند.

آن‌ها معتقدند که هوای آزاد و گردش در طبیعت بکر می‌تواند هر کسی را از مشکلات جسمی و روانی رها کند. البته، بیشتر دلایلی که این گروه به آن‌ها اشاره می‌کنند، پشتوانه‌ی علمی دارد. در نتیجه، مقابله با آن‌ها کار هر کسی نیست.

دلایل این گروه ماجراجوا در ۷ نکته خلاصه می‌شود.

۱. تنفس در هوای آزاد

سفر نوروزی به دل طبیعت

رؤیای دیرینه‌ی بسیاری از کسانی که در اتوبوس‌های تندرو یا واگن‌های شلوغ مترو گرفتار شده‌اند، این است که در تعطیلات برای چند روز نفس بکشند. این افراد زمانی که در لابه‌لای جمعیت مانند جان اسنو در آن جنگ معروف گرفتار شده‌اند، با رؤیای روزهایی زنده‌اند که در نوروز یا تعطیلات تابستانی راهی سفر شده‌اند.

سفرهای نوروزی و گشت و گذار در دامان طبیعت می‌تواند از ابتلا به آلرژی‌های عجیب و غریب، آسم و بیماری‌های تنفسی پیشگیری کند.

هر چه زمان بیشتری را در طبیعت سرسبز بگذرانید، احتمال اینکه هوای پاک و تمیز استشمام کنید و کمی بیشتر زنده بمانید افزایش می‌یابد.

۲. خوابی راحت و آسوده

اگر شب‌ها با مشکل بزرگی به نام بی‌خوابی روبه‌رو هستید یا هر شب اعضای خانواده را می‌بینید که بر اثر بی‌خوابی مثل روح سرگردان در خانه می‌چرخند، احتمالا میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن گزینه‌ی اول را انتخاب می‌کنید.

به طور معمول، ساعت بدن انسان از نور خورشید پیروی می‌کند و باعث می‌شود که در طول روز بیدار و در شب احساس خواب‌آلودگی کنید. اگرچه نور مصنوعی که در ادارات و مراکز آموزشی وجود دارد به نور طبیعی شباهت دارد اما تأثیر نور خورشید ۲۰۰ برابر بیشتر از نور مصنوعی است.

در نتیجه، نور طبیعی بیش از نور مصنوعی بر ساعت بدن شما تأثیر می‌گذارد.

سفر نوروزی باعث می‌شود که بیش از پیش در معرض نور خورشید باشید. این اتفاق نیز باعث می‌شود که در شب بیشتر احساس خستگی کنید، سر را روی بالشت نگذاشته خوابتان ببرد و رؤیاهای شیرین‌تری ببینید. به این ترتیب، احتمال اینکه در سفر یا کمپینگ روح‌های سرگردانی که در حالت عادی در خانه می‌بینید، ببینید بسیار کمتر می‌شود.

  • چگونه سفر نوروزی و‌ حفاظت از محیط زیست را کنار هم داشته باشیم؟

۳.

کاهش افسردگی

اگر از کارمند خسته‌ای که هر روز را پشت میز کار می‌گذراند، درباره‌ی تعطیلات نوروزی سؤال کنید، خواهید دید که لبخند شیرینی گوشه‌ی لبانش نقش می‌بندد. در واقع، کارمندان و بسیاری از افرادی که در روزهای عادی سال هیچ تفریح و سرگرمی ندارند، میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن، سفر را انتخاب می‌کنند. البته، بعضی از آن‌ها هم می‌خواهند در خانه بمانند تا خواب‌های نرفته و فیلم‌های ندیده را جبران کنند.

بااین‌حال، بیشتر کسانی که می‌خواهند نوروز را در سفر بگذرانند، قصد دارند با سگ سیاه افسردگی‌شان مقابله کنند.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که نظر این افراد چندان اشتباه نیست. نور خورشید اغلب می‌تواند به کاهش علائم افسردگی مانند بدخلقی و خستگی کمک کند. نور درمانی دشمن افسردگی همیشگی و فصلی است.

اگر سگ سیاه افسردگی شما را رها نمی‌کند، در نوروز راهی سفر شوید. سفر می‌تواند افسردگی فصلی را در عرض چند روز و افسردگی شدید را در عرض چند هفته کهش دهد.

به نظر دانشمندان نور خورشید و ویتامین دی موجود در آن می‌تواند انرژی از دست رفته‌ی شما را به شما بازگرداند. در نتیجه، افسردگی کم‌کم شما را رها خواهد کرد.

۴.

انگیزه‌ی بیشتر برای ورزش کردن

آن دسته از افراد که در بحث‌های خانوادگی همیشه میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن به گزینه‌ی اول رأی می‌دهند، سفر را بهانه‌ای برای ورزش کردن هم می‌دانند. به عقیده‌ی بیشتر این افراد سفر کردن باعث می‌شود که چند روزی از محل زندگی‌تان دور شوید و در مواجهه با هوای آزاد و طبیعت هوس ورزش کردن کنید.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد که این گروه از افراد پرتحرک درست می‌گویند. افرادی که در خارج از خانه و محیط‌های سرسبز قدم می‌زنند، با شدت بیشتری ورزش می‌کنند.

برای لذت بردن از ورزش در طبیعت به دوچرخه یا وسایل مختلف بدنسازی نیازی ندارید. با یک جفت کفش کتانی محکم و یک کوله‌پشتی می‌توانید در طبیعت قدم بزنید و هوای تازه استشمام کنید. کسی چه می‌داند؟ شاید در حین پیاده‌روی هوس کردید تا چند حرکت از ورزش‌های هوازی را هم انجام بدهید.

۵.

رهاسازی ذهن

سفر نوروزی به رشت

طرفداران سرسخت طبیعت‌گردی در نوروز می‌گویند که این کار باعث می‌شود برای چند روزی از تلفن همراه و وسایل الکترونیکی روزمره فاصله بگیرند.

دنیای مدرن امروزی را محرک‌های ذهنی گوناگون فرا گرفته است. از صفحه نمایش‌های چشمک‌زن گرفته تا تلفن‌های همیشه لرزان و اتوبوس‌ها و متروهای شلوغ، همه برای جلب توجه شما با یکدیگر رقابت می‌کنند. این تحریک‌های بیش از حد اگر همیشگی شوند، بدون اینکه متوجه شوید استرس شما را افزایش می‌دهند.

از سوی دیگر، دنیای طبیعت می‌تواند یک پناهگاه ذهنی و عاطفی امن برای استراحت و تجدید قوای شما باشد.

در طبیعت، جاذبه‌های آرامش‌بخش مانند عطر گل‌ها و صدای پرندگان می‌توانند توجه شما را به خود جلب کنند و در عین حال، انرژی ذهنی چندانی از شما نگیرند.

وقت گذراندن در طبیعت می‌تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشید. به همین دلیل، کسانی که در سایر روزهای سال وقت خود را در ترافیک تلف می‌کنند، در بیشتر مواقع میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن سفر را انتخاب می‌کنند.

۶. عملکرد بهتر سیستم ایمنی بدن

شاید در دوران همه‌گیری کرونا، طرفداران سفر در خانه ماندن را می‌پذیرفتند اما با پایان آن دوران سیاه این افراد دیگر بهانه‌ی بیماری را به هیچ وجه نمی‌پذیرند.

آن‌ها معتقدند که سفر و طبیعت‌گردی راهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن است. از قضا، دانشمندان این دلیل آن‌ها را هم تأیید می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که میکروارگانیسم‌هایی که در طبیعت یافت می‌شوند و خطرناک نیستند، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تمرین دهند.

با این تمرین‌ها سیستم ایمنی برای مقابله با عفونت‌های جدی‌تر آماده می‌شود.

۷. افزایش امید به زندگی و خوش‌بینی

سفر نوروزی یا در خانه ماندن

صرف زمان در فضای باز می‌تواند به شما کمک کند تا احساسات ناخواسته یا دردناک مانند ترس، نگرانی و غم را کمتر تجربه کنید. این کار به تقویت احساساتی مانند شادی، آرامش و خوش‌بینی هم کمک می‌کند.

به همین علت، کسانی که به جای در خانه ماندن، به سفرهای نوروزی رأی می‌دهند خود را انسان‌های شادتری می‌دانند.

دستمال سر و گردن مدل باندانا کد 127 /*/
دستمال سر و گردن مدل باندانا کد ۱۲۷ /*/
۴۲,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
قمقمه ماراتن مدل m132 گنجایش 0.8 لیتر /*/
قمقمه ماراتن مدل m132 گنجایش ۰.۸ لیتر /*/
۱۴۵,۰۰۰ /*/
۱۱۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
انواع تجهیزات سفر و کمپینگ/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/

فایده‌ی در خانه ماندن چیست؟

در مقابل کسانی که عاشق سفرهای نوروزی هستند، عده‌ای در خانه ماندن را به هر کار دیگری در این دنیا ترجیح می‌دهند. بعضی‌ها این دسته از افراد را افسرده می‌دانند و گروهی معتقدند که این افراد طعم شادی و نشاط را در زندگی نمی‌چشند. بااین‌حال، این مخالفان سرسخت سفرهای نوروزی هم دلایل خاص خود را دارند و برایشان مهم نیست که دیگران آن‌ها را افسرده یا هر چیز دیگری می‌خوانند.

۱.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها

کسانی که میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن، گزینه‌ی دوم را انتخاب می‌کنند، اغلب یک دلیل بسیار قانع‌کننده دارند. به عقیده‌ی آن‌ها بهتر است به جای اینکه پول خود را صرف سفر و هزینه‌های مربوط به آن کنیم، در خانه بمانیم. با در خانه ماندن، می‌توانید به جای صرف هزینه‌های سرسام‌آور برای جای خواب یا غذا، در تخت‌خواب خود راحت بخوابید و غذاهای جذاب و خوشمزه بپزید.

به این ترتیب، پولی که قرار بوده صرف طبیعت‌گردی یا تماشای جاذبه‌های گردشگری شود، در حساب بانکی پس‌انداز می‌شود و در نهایت، به یکی از لوازم ضروری برای خانه تبدیل خواهد شد.

  • ۱۲ گام اساسی برای برنامه‌ریزی سفر خانوادگی در نوروز

۲. صبح زود بیدار نشدن

طرفداران در خانه ماندن اغلب به صبح‌های بسیار زودی اشاره می‌کنند که باید از خواب می‌پریدند تا سوار ماشین شوند و به سفر بروند. از دلیل این صبح زود سفر کردن‌ها که بگذریم، با در خانه ماندن مجبور نیستید صبح بسیار زود از خواب بیدار شوید.

تعطیلات را در خانه گذراندن یعنی شما هر زمانی که می‌خواهید از خواب بیدار شوید. فرقی نمی‌کند که برای بیدار شدن ساعت ۱۲ ظهر را انتخاب کنید یا صبح خروس‌خوان بنا بر عادت هر روزه از خواب بیدار شوید. در هر صورت، این شما هستید که درباره‌ی خواب و بیداری خود تصمیم می‌گیرید.

۳.

سرگرمی‌های متنوع‌تر

در خانه ماند در تعطیلات نوروز

علاقه‌مندان به در خانه ماندن معتقدند که سفرهای نوروزی یعنی محدودیت بیشتر. به عقیده‌ی این افراد با سفر کردن به طبیعت فقط می‌توانید در هوای آزاد نفس بکشید و ورزش کنید. در عوض، زمانی که در خانه می‌مانید، گزینه‌های بیشتری برای سرگرمی دارید.

تماشای فیلم و سریال‌هایی که همیشه دیدن آن‌ها را به بعد موکول کرده‌اید، ورزش‌های هوازی در خانه، آشپزی و کارهایی مانند آن در خانه بهتر انجام می‌شوند.

۴. مهمانی‌های عید

افرادی که سفر را به در خانه ماندن ترجیح می‌دهند، اغلب به راه‌هایی برای دور زدن دید و بازدید عید فکر می‌کنند. در مقابل، کسانی که در خانه می‌مانند در برخی از موارد این کار را به دلیل برگزاری مهمانی‌های عید انجام می‌دهند.

البته، کم نیستند کسانی که با وجود در خانه ماندن، راه‌هایی برای دور زدن مهمانی‌های نوروزی دارند!

۵. انجام دادن کارهای عقب‌افتاده

برخی از افراد هم در خانه ماندن را انتخاب می‌کنند چون کنکوری هستند یا مجبور هستند در تعطیلات نوروزی هم کار کنند. این گروه را نمی‌توان مدافعان سرسخت در خانه ماندن دانست اما به‌هرحال، زمانی که صحبت از سفر نوروزی یا در خانه ماندن می‌شود، معمولا این گروه با چشمانی اشک‌بار به کارهای عقب‌افتاده اشاره می‌کنند.

۶.

راحتی بیشتر و عدم نیاز به تعاملات اجتماعی

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن گزینه‌ی دوم را انتخاب کنیم، خلاص شدن از شر تعاملات اجتماعی است. سفر به ویژه سفرهای خانوادگی در نوروز به معنای تعامل بیشتر با دیگران است. در عوض، اگر در خانه بمانید می‌توانید صبح تا شب روی تخت‌خواب دراز بکشید یا روی مبل لم بدهید و به کسی در مقابل کاری که انجام می‌دهید پاسخگو نباشید.

چطور تصمیم بگیریم؟

آیا امسال هم در خانه‌ی شما درباره‌ی انتخاب میان سفر نوروزی یا در خانه ماندن بحث‌های طولانی در جریان است؟ آیا به طرفداران هر دو گروه حق می‌دهید و نمی‌دانید کدام راه را باید انتخاب کنید؟ در این صورت، باید به این سؤال پاسخ بدهید: آیا سفر نوروزی اتفاق مهمی برای خانواده‌ی شما است؟ اگر زندگی شما به این سفر وابسته است، راهی سفر شوید.

کسی چه می‌داند؟ شاید دو گروهی که می‌بینید، در نهایت در طول سفر با یکدیگر همراه شوند و به همه خوش بگذرد.

در صورتی که به نظر می‌رسد که سفر تأثیر چندانی بر زندگی شما ندارد و مثلا قصد دارید همین پارک کنار خانه کمپ بزنید، در خانه ماندن به صلاح همه است! به‌هرحال، گردش در پارک نزدیک خانه با نشستن در تراس یا قدم زدن در هوای آزاد حیاط خانه تفاوت چندانی ندارد. البته، سیزده به در و ماجراهایش مقوله‌ی دیگری است و با سفرهای نوروزی ارتباطی ندارد.

گاهی اوقات هم برای سفر برنامه‌های خاصی دارید. در این صورت، باید گزینه‌ها را برای مخالفان سفر رو کنید.

مثلا وجود کیسه خواب برای آن‌هایی که خوابیدن علت رأی دادنشان به در خانه ماندن است، انگیزه‌ی سفر می‌شود.

به‌هرحال، در میان جروبحث‌های همیشگی اعضای خانواده درباره‌ی سفر نوروزی یا در خانه ماندن، کسی برنده است که گزینه‌ی پیشنهادی‌اش مزیت‌های رقابتی بیشتری داشته باشد. در این رقابت تنگاتنگ، اگر طرفداران سفرهای نوروزی برنده شوند، با مشکل دیگری به نام انتخاب مقصد سفر هم روبه‌رو خواهند شد. ممکن است عده‌ای به سفر نوروزی به شمال کشور رأی بدهند و برخی مسافرت و گردش در سواحل جنوبی را ترجیح بدهند.

این موضوع هم بحث‌های مختلفی را به دنبال خواهد داشت!

کلام آخر

سفر نوروزی یا در خانه ماندن همیشه یکی از بحث‌هایی است که با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی قوت می‌گیرند. شما در این بحث‌ها طرفدار کدام‌یک هستید؟ آیا در خانه ماندن، خوابیدن و وقت‌ گذراندن در خانه را ترجیح می‌دهید یا معتقد هستید که تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای گردش در طبیعت و هوای آزاد است؟ شما برای انتخاب میان یکی از این دو گزینه چه می‌کنید؟

/*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag



مشاور امور مالی و مالیاتی در تهران