اگر به دنبال ورزشی برای تناسب اندام می‌گردید کلیستنیکس و بدنسازی می‌تواند برای شما مناسب باشد

1403\02\01 10:59:09


کلیستنیکس یا بدنسازی، کدام ورزش برای شما بهتر است؟

اگر به دنبال ورزشی برای تناسب اندام می‌گردید کلیستنیکس و بدنسازی می‌تواند برای شما مناسب باشد

اگر به دنبال ورزشی برای تناسب اندام می‌گردید کلیستنیکس و بدنسازی می‌تواند برای شما مناسب باشد.

وقتی در شبکه‌های اجتماعی گشت و گذار می‌کنید می‌بینید که اغلب اینفلوئنسرهای ورزشی در حال انجام تمرین‌های کلیستنیکس هستند. از آن طرف وقتی به ورزشکاران حرفه‌ای و فعالین حوزه‌ی تناسب اندام نگاه می‌کنید، می‌بینید که تمرین‌های بدنسازی آن‌ها را به این نقطه رسانده است. اینجاست که از خودتان می‌پرسیدن کلیستنیکس یا بدنسازی؟ کدام را باید انتخاب کنید؟

باید بدانید که هر دو سبک ورزشی به تناسب اندام و ساخت بدن زیبا به شما کمک می‌کند اما روش تمرین‌ها، رویکرد و نتیجه‌ی نهایی‌ آن‌ها با هم تفاوت‌های زیادی دارند.

در این مطلب قرار است با بررسی هر دو سبک ورزشی ببینیم کدام تمرین برای شما مناسب است؛ کلیستنیکس یا بدنسازی.

  • راهنمای کامل ورزش کردن با تخته‌ی تعادل برای تناسب اندام و تقویت عضلات

کلیستنیکس چیست؟

کلیستنیکس چیست؟

کلمه‌ی کلیستنیکس (calisthenics) از دو واژه‌ی یونانی کالوس به معنای زیبایی و استنوس به معنای انرژی گرفته شده است. در این تمرین با استفاده از وزن بدن به تقویت و پرورش اندام می‌پردازید و در همین حین عضلات قلب خود را هم تقویت می‌کنید. ورزش‌های نظامی و ژیمناستیک نمونه‌هایی از ورزش‌های بر پایه‌ی کلیستنیکس هستند.

این ورزش ساده و در دسترس است و می‌توانید تمرین‌های آن را در هر محیطی، حتی خانه و پارک محله، انجام دهید.

نیازی به لوازم ورزشی خاص یا دستگاه ندارد اما می‌تواند قدرت، استقامت، انععطاف‌پذیری و کنترل بدن را به شکل خارق‌العاده‌ای تقویت کند. همچنین تناسب اندام به دست آمده از این مدل تمرین‌ها بی‌نظیر و زیباست.

  • ۱۰ مورد از برجسته‌ترین فواید مصرف مکمل کراتین که باید بدانید

بدنسازی چیست؟

بدنسازی چیست؟

در این ورزش تمرکز بر هیپروتروفی (رشد افزایش بافت) عضلانی است. افراد مشهور جهان مثل یوگن سندو و آرنولد شوارتزنگر و هادی چوپان از جمله ورزشکارانی هستند که به صورت تخصصی بدنسازی می‌کنند.

در این ورزش استفاده از دستگاه حرف اول را می‌زند. وزنه‌ها، ماشین‌ها و ابزار بدنسازی برای کار روی تمام عضلات مورد نیاز است. همچنین استفاده از ویتامین‌های رژیمی و آگاهی عمیق از آناتومی انسان لازمه‌ی این ورزش است.

نکته‌ی قابل توجه این ورزش این است که برای افراد در تمام سنین مناسب است.

دوچرخه ثابت پروتئوس سری JC500 /*/
دوچرخه ثابت پروتئوس سری JC500 /*/
۸,۵۰۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
دوچرخه اسپینینگ مدل S500 /*/
دوچرخه اسپینینگ مدل S500 /*/
۲۲,۰۰۰,۰۰۰ /*/
۱۸,۴۰۰,۰۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید دستگاه‌های بدنسازی و هوازی/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/
  • هرآنچه باید درباره‌ی پروتئین کازئین شیر بدانید

تفاوت کلیستنیکس و بدنسازی

تفاوت کلیستنیکس و بدنسازی

اگر هنوز بین انتخاب کلیستنیکس یا بدنسازی مردد هستید خوب است که با تفاوت‌های آن‌ها با یکدیگر آشنا شوید تا تصمیم‌گیری برایتان راحت‌تر باشد.

همانطور که گفتیم تمرینات در کلیستنیکس با وزن بدن انجام می‌شود و معمولا شامل حرکات ترکیبی مثل فشار، کشش و اسکات است. قدرت مفید و قدرت ماندگار عضلانی را افزایش می‌دهد و می‌تواند هماهنگی و چابکی بدن را افزایش دهد.

در بدنسازی برعکس کلیستنیکس به افزایش حجم و میزان عضلات توجه می‌شود و هر تمرین بر یک دسته از عضلات تمرکز دارد. در این ورزش حتما باید از وزنه‌ها و دستگاه‌ها استفاده کنید و به طور منظم ماهیچه‌ها را تمرین دهید تا توانایی کار با وزنه‌های سنگین‌تر را پیدا کنید.

تاکید این ورزش بر تقارن و تناسب اندام با درصد کم چربی بدن است.

اما تفاوت اصلی این دو ورزش در اهداف آن‌ها نهفته است. کلیستنیکس بر توانایی واقع‌بینانه برای کنترل و جریان دادن بدن به طور موثر تاکید دارد اما بدنسازی بر ساخت یک بدن زیبا و به حداکثر رساندن عضلات توجه می‌کند. پس برای تصمیم‌گیری بین کلیستنیکس یا بدنسازی باید به هدف خود از ورزش کردن توجه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

  • آشنایی با انواع مکمل‌های بدنسازی؛ از مبتدی تا حرفه‌ای

آیا یک بدنساز می تواند تمرینات کلیستنیکس انجام دهد؟

بدون شک پاسخ این سوال «بله» است.

اضافه کردن تمرینات کلیستنیکس به تمرینات بدنسازی می‌تواند نتیجه‌ی ورزش کردن شما را بسیار بهتر کند. در حالی که در تمرینات با وزنه در حال کار روی عضلات خود هستید، تمرینات کلیستنیکس مقاومت و انعطاف‌پذیری بدنتان را بالا می‌برد. در نتیجه تناسب اندام، قدرت، زیبایی و انعطاف‌پذیری بدن را در کنار هم به دست می‌آورید.

فنر تقویت مچ دست مدل MY /*/
فنر تقویت مچ دست مدل MY /*/
۹۹,۱۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
شیکر مدل IL 200 گنجایش 0.7 لیتر /*/
شیکر مدل IL 200 گنجایش ۰.۷ لیتر /*/
۶۵,۵۰۰ /*/
تومان /*/ /*/ /*/
خرید تجهیزات بدنسازی و هوازی/*/ مشاهده همه /*/ /*/ /*/

ورزش کلیستنیکس یا بدنسازی، کدام سخت‌تر است؟

ورزش کلیستنیکس یا بدنسازی، کدام سخت‌تر است؟

میزان سختی هر کدام از این ورزش‌ها کاملا به ذهن و تصور شما از آن‌ها برمی‌گردد.

تفاوت کلیستنیکس یا بدنسازی در نوع تمرین‌ها است نه میزان سختی آن‌ها. ورزش کلیستنیکس به هماهنگی و تعادل بسیار زیادی در بدن نیاز دارد. همچنین باید مهارت تغییر حالت بدن خود در زمان ورزش را به دست آورید پس انعطاف‌پذیرتر کردن بدن هم از نیازهای اساسی این ورزش است.

اما بدنسازی نیاز به مهارت در کار با وزنه و انجام تمرین‌ها به شکل کاملا صحیح دارد.

در صورتی که تمرین‌ها به شکل صحیح و با دقت انجام نشوند می‌توانند باعث خستگی یا آسیب رسیدن به بدن شود. بلند کردن و جابه‌جا کردن اجسام سنگین بخشی از این ورزش است. در نتیجه بدن شما همیشه تحت فشار وزنه قرار می‌گیرد و ممکن است گاهی از نظر فیزیکی درگیر خستگی و دردهای عضلانی شوید.

  • معرفی مکمل بدنسازی گینر؛ آیا از پروتئین بهتر است؟

کلیستنیکس یا بدنسازی؟ کدام در کاهش وزن موثرتر است؟

در صورت رعایت رژیم غذایی مناسب، هر دو سبک ورزش می‌توانند بر کاهش وزن موثر باشند.

باید بدانید آن چیزی که در نهایت باعث کاهش وزن شما می‌شود نوع تمرینات ورزشی نیست، بلکه پایبند بودن به برنامه‌ی روزشی و استمرار در انجام آن‌ها است. تغییر سبک زندگی، تغییر برنامه‌ی غذایی و استمرار در ورزش می‌تواند در کنار تقویت عضلات، باعث کالری سوزی و لاغری شما شود.

  • هرآنچه باید برای کاهش وزن و لاغری با تردمیل بدانید

مرور کلی

اگر قصد شروع یک ورزش جدی با هدف تناسب اندام و افزایش قدرت بدنی را دارید بهار فصل خوبی است. فرقی ندارد کلیستنیکس یا بدنسازی را انتخاب می‌کنید، هر دو می‌توانند بدن شما را به بهترین حالت برسانند.

البته تفاوت اصلی این دو ورزش در هدف نهایی و نوع تمرکز تمرینات است که در این مطلب به خوبی درباره‌ی آن‌ها صحبت کرده‌ایم. اگر شما هم اهل ورزش کردن هستید برایمان بنویسید به چه ورزشی مشغول هستید و هدفتان از پرداخت به تمرینات تخصصی چیست.

منبع: oxcloth

/*/
/*//*/ . .


بازنشر از : digimag



قفسه فلزی - قفسه انبار