بسیاری از افراد هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) را به عنوان سوزاننده و حباب‌زا که والدینشان هنگامی که سنشان کمتر بود روی جای بریدگی‌هایشان می‌گذاشتند به یاد دارند

1402\03\10 15:58:06


۲۱ کاربرد جالب آب اکسیژنه که شگفت‌زده‌تان می‌کند

بسیاری از افراد هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) را به عنوان سوزاننده و حباب‌زا که والدینشان هنگامی که سنشان کمتر بود روی جای بریدگی‌هایشان می‌گذاشتند به یاد دارند

بسیاری از افراد هیدروژن پراکسید (آب اکسیژنه) را به عنوان سوزاننده و حباب‌زا که والدینشان هنگامی که سنشان کمتر بود روی جای بریدگی‌هایشان می‌گذاشتند به یاد دارند.

هیدروژن پراکسید به عنوان یک ماده‌ی سفید کننده، ضد باکتری و ضد عفونی‌کننده عمل می‌کند. کارهای بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانید با این محصول در منزل انجام دهید.

از آنجایی که هیدروژن پراکسید تقریبا ایمن است می‌توانید از آن برای سفید کردن دندان‌ها، تمیز کردن گوش‌ها و مراقبت از پوست استفاده کنید. تمیز کردن خانه به تنهایی فقط با هیدروژن پراکسید امکان‌پذیر است به شرطی که چگونگی استفاده‌ی صحیح آن را بدانید.

در ادامه در این مطلب بهترین کاربردهای هیدروژن پراکسید را معرفی می‌کنیم.

۱. ضد عفونی کردن سطوح آشپزخانه و سرویس بهداشتی

هیدروژن پراکسید ضد ویروس و ضد باکتری است. به همین دلیل بسیاری از محصولات تمیزکننده‌ی منزل حاوی این ماده هستند.

در صورتی که محصولات تمیزکننده‌ی آشپزخانه‌تان در حال تمام شدن است به جای آن‌ها از هیدروژن پراکسید ۳ درصد استفاده کنید. با وجود اینکه هیدروژن پراکسید یک ضدعفونی کننده‌ی قوی است اما اثر کردن آن زمان می‌برد. قبل از دستمال کشیدن باید بگذارید محلول یک دقیقه روی سطح بماند.

ترکیب سرکه، هیدروژن پروکساید و صابون ساده یک ترکیب تمیزکننده‌ی عالی برای پنجره‌ها و آینه‌ها ایجاد می‌کند.

۲. پاک کردن لکه‌ها از روی لباس‌ها

پاک کردن لکه‌ی جوهر از روی لباس تقریبا غیر ممکن به نظر می‌رسد. حداقل تا زمانی که هیدروژن پر اکسید ندارید این موضوع غیرممکن به نظر می‌رسد.

لباس‌های رنگ روشن را می‌توانید پنبه‌ای را به هیدروژه پراکسید آغشته کرده و آن را روی قسمت لکه‌دار لباس بمالید. سپسلباس خود را به صورت معمولی بشویید.

در صورتی که این روش جواب‌گو نبود ممکن است پارچه‌ی لباستان به یک دستور قوی‌تری نیاز داشته باشد. در این صورت محلولی تهیه کنید که نصف آن هیدروژن پراکسید و نصف آن آمونیاک باشد.

آمونیاک، پراکسید را کاتالیز می‌کند تا بهتر عمل کند. تنها از آمونیاک شفاف استفاده کرده و آن را روی ابریشم یا پنبه به کار نگیرید زیرا آمونیاک پروتئین‌های هر دو پارچه را می‌خورد.

  • ۸ روش ساده و مؤثر برای پاک کردن انواع لکه لباس

۳. تمیز کردن هوا

هوای تمیز می‌تواند کیفیت زندگی را بهبود دهد.

به همین منظور می‌توانید هیدروژن پراکسید و یک دستگاه مرطوب‌کننده را با هم ترکیب کنید تا میکروب‌های شناور در خانه را کاهش دهید. به این منظور باید هیدروژن پراکسید ۳ درصد را بسیار رقیق کنید. یک واحد پراکسید را با هشت واحد آب ترکیب کرده و به دستگاه مرطوب کننده اضافه کنید.

۴.

نو کردن ابزارهای زنگ زده

نو کردن ابزارهای زنگ زده

آخرین باری که ابزار باغبانی، بیل یا چکش خود را تمیز کرده‌اید چه زمانی بوده است؟ احتمالا هیچ‌وقت. هنگامی که ابزارهایتان شروع به زنگ زدن کردند زمان ساییدن آن‌ها است. به این منظور کافی است مقدار کمی هیدروژن پراکسید ۳ درصد را روی قسمت زنگ زده ریخته و آن را با برش یا پشم فولادی بسابید.

قبل از انجام این کار ابتدا تست کنید زیرا ممکن است هیدروژن پراکسید ممکن است با آهن‌های فلزی واکنش نشان دهد اگرچه نباید روی استیل ضد زنگ، آلومینیوم یا برنز تاثیر بگذارد.

قبل از انجام این کار حتما بررسی کنید که ابزارتان از چه چیزی تهیه شده است.

۵. از بین بردن بقایای سوختگی روی وسایل

پاک کردن بقایای سوختگی ممکن است سال‌ها طول بکشد. از آنجایی که بقایای سوخته کیک روی قابلمه‌ها و ماهیتابه‌ها تنها با ساییدن زیاد از بین نمی‌رود.

به این منظور به ماده‌ای نیاز دارید که حل شونده باشد و بقیای سوخته را پاک کند. از هیدروژن پراکسید برای از بین بردن لکه بدون نیاز به ساییدن استفاده کنید.

مقدار زیادی هیدروژن پر اکسید ۳ درصد را برای پوشاندن سطوح سوخته استفاده کنید. سپس در سطلی از جوش شیرین فرو ببرید.

حال برای چند ساعت حدود شش ساعت آن را رها کنید. پس از آن باید لکه‌ی سوختگی از بین رفته باشد. قابلمه یا ماهیتابه‌ی خود را تا زمانی که نو به نظر برسد و همه‌ی لکه‌های سوختگی از بین بروند آب بکشید.

۶.

از بین بردن قارچ ناخن

قارچ‌ها می‌توانند ناخن‌ها را به رنگ زرد و ترک خورده تبدیل کنند. هیدروژن پراکسید می‌تواند به صورت سریع و موثری این قارچ‌ها را از بین ببرد. در یک کاسه نصف آب داغ و یک قاشق چای‌خوری هیدروژن پراکسید بریزید.

برای قدرت بیشتر یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین اضافه کنید. ناخن‌های خود را ده دقیقه در این ترکیب قرار دهید. در صورتی که نمی‌خواهید پوستتان نرم‌تر شود می‌توانید یک توپ پنبه‌ای را در ترکیب قرار داده و آن را روی ناخن‌هایتان فشار دهید.

در صورت نیاز لکه‌ها را با استفاده از یک مسواک تمیز و استفاده نشده پاک کنید.

  • ۸ علت به وجود آمدن لکه‌ی سفید روی ناخن که بهتر است بدانید

۷. دئودورانت طبیعی

هنگامی که باکتری عرق را تجزیه می‌کند باعث ایجاد بوی بد بدن می‌شود زیرا زیر بغل بیش از هر ناحیه‌ی دیگری عرق می‌کند و منبع اصلی بوی بد عرق است. برخی افراد از هیدروژن پراکسید ۳ درصد برای کشتن میکروب‌ها استفاده می‌کند اما هیدروژن پراکسید یک ضد تعریق نیست و نمی‌تواند عرق کردن را متوقف کند.

اما می‌تواند به عنوان دئودورانت عمل کند. هر جا که زیاد عرق می‌کنید کمی هیدروژن پراکسید اسپری کنید. قطعا این دئودورانت ارزان‌تر از سایر دئودورانت‌های موجود در بازار است که مواد مضر مانند آلومینیوم است.

۸.

کمک به رشد و تقویت گیاهان

کمک به رشد گیاهان

هیدروژن پراکسید اکسیژن آزاد می‌کند. به دلیل اینکه گیاهان از اکسیژن برای جذب مواد معذی از خاک استفاده می‌کنند این اکسیژن اضافه را دوست دارند. این مساله باعث رشد گیاه قوی‌تر و سالم‌تر می‌شود.

به این منظور یک قاشق چای‌خوری هیدروژن پراکسید سه درصد را با یک فنجان آب ترکیب کنید. پس از اینکه این ترکیب را در بطری اسپری‌دار ریختید گیاهان خود را با آن مرطوب کنید. در صورتی که می‌خواهید کل یک باغ را پوشش دهید دز  هیدروژن پراکسید را به ۳۵ درصد افزایش دهید.

علاوه بر این می‌توانید از هیدروژن پراکسید برای تصفیه‌ی بذر هم استفاده کنید زیرا بیماری‌های احتمالی مانند عفونت‌های ریشه را از بین می‌برد.

۹. شستن میوه‌ها و سبزیجات

هنگام خرید میوه‌ها و سبزیجات شستن آن‌ها واجب است. زیرا نمی‌دانید که چه کسی آن‌ها را لمس کرده یا چه سمومی با آن‌ها در تماس بوده است.

با استفاده از هیدروژن پراکسید می‌توانید به خوبی آن‌ها را تمیز کنید به این منظور سینک را از آب سرد پر کرده و یک چهارم فنجان هیدروژن پراکسید به آن اضافه کنید. میوه‌ها و سبزیجات خود را در این ترکیب بشویید سپس به صورت کامل آب بکشید. هیدروژن پراکسید به جز در موارد زیاد سمی نیست.

۱۰.

نرم کردن پاشنه‌های ترک خورده

چرا هزینه‌ی زیادی را صرف اسپای پا می‌کنید؟ در صورتی که پاشنه‌ی پایتان دچار ترک شده استهیدروژن پراکسید می‌تواند پوستتان را با تجزیه‌ی بافت آن نرم کند. دو فنجان هیدروژن پراکسید را در دو فنجان آب داغ رقیق کنید. پایتان را به مدت ۳۰ دقیقه در آن قرار دهید پس از اینکه پایتان را خشک کردید، همه‌ی پوست‌های خشک را اسکراب کنید.

سپس پایتان را با لوسیون نرم کرده و جوراب گرم بپوشید. در این صورت پایتان بسیار نرم خواهد شد.

  • اسپای پا در خانه؛ یک روتین فوق‌العاده برای سلامت بدن

۱۱. رفع زنگ‌زدگی‌های حتی عمیق

پیش از این گفتیم که ساییدن هیدروژن پراکسید ۳ درصد با پشم فولادی به از بین بردن زنگ زدگی ابزار فلزی کهنه کمک می‌کند.

تبلیغات
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز
فروش چراغ ریسه سیم و کابل و کلید و پریز

لاله زار24 ارائه محصولات برق و روشنایی ساختمان از قلب بازار لاله زار برای سراسر کشور است.

در صورتی که این روش کار نکرد، هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با بوراکس و مایع ظرفشویی را حتی برای تمیز کردن عمیق‌تر استفاده کنید. به این منظور یک چهارم فنجان هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با چند قطره مایع ظرفشویی و یک اسکوپ بوراکس ترکیب کرده و محلولی ایجاد کنید که سطح زنگ زده را تمیز می‌کند. سپس سطح زنگ زده را با ترکیب به صورت کامل پوشانده و اجازه بدهید ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بماند.

سپس آن‌ها را بسابید.

۱۲. پاک کردن برچسب‌ها یا چسب‌ها

پاک کردن برچسب‌ها

تلاش برای از بین بردن برچسب یا چسب محصولی که خریده‌اید گاهی بسیار خسته‌کننده می‌شود. اغلب اوقات برچسب به تکه‌های ریزی تقسیم می‌شود که از بین بردن آن‌ها بسیار دشوار می‌شود.

علاوه بر این قسمت‌هایی از برچسب زیر ناخن‌تان می‌رود. یکی از راه‌های ساده‌تر برای از بین بردن برچسب‌ها استفاده از هیدروژن پراکسید است. به این منظور محصول را روی سطح صاف قرار دهید و روی برچسب آن هیدروژن پراکسید اسپری کنید.

پس از ده دقیقه برچسب باید به سادگی با کمی تلاش کنده شود.

۱۳. تمیز کردن مسواک

آیا تا به حال به تعداد میکروب‌هایی که روی مسواکتان جمع می‌شوند فکر کرده‌اید؟ واقعیت این است که آن‌ها پاکتری‌های بسیاری را جذب می‌کنند و افراد هیچگاه آن‌ها را تمیز نمی‌کنند. هیدروژن پراکسید یک روش ایمن برای ضد عفونی کردن مسواک است.

به این منظور هیدروژن پراکسید ۳ درصد را در یک فنجان ریخته و سر مسواک خود را در آن قرار دهید. تا زمانی که محلول شروع به حباب‌سازی کند مسواک را رها کنید. سپس مسواک را قبل از استفاده به صورت کامل آب بکشید.

۱۴.

از بین بردن لکه‌های فرش

محصولات تجاری پاک‌کننده‌ی فرش شامل سدیم پرکربنات هستند که پودری است که از هیدروژن پراکسید به دست می‌آید. به همین دلیل در نام پاک‌کننده‌ها اغلب اکسی وجود دارد. چرا دست از هزینه کردن اضافه برنمی‌دارید و از خود هیدروژن پراکسید استفاده نمی‌کنید؟ قبل از آغاز کار، پراکسید را رقیق کنید.

یک واحد هیدروژن پراکسید ۳ درصد را با پنج سهم آب ترکیب کنید. سپس آن را روی قسمت لکه‌دار اسپری کرده و چند دقیقه صبر کنید. حال لکه را بسابید.

بهتر است ابتدا محلول را روی یک قسمت کوچک تست کنید.

  • چطور لکه‌هایی که کودکان ایجاد می‌کنند را پاک کنیم؟

۱۵.سفید کردن دندان

هیدروژن پراکسید به صورت موثری دندان را سفید می‌کند. برای سفید کردن دندان محلولی شامل نصف واحد آب و نصف واحد هیدروژن پراکسید تهیه کرده و آن را به مدت ۳۰ ثانیه یا تا زمانی که می‌توانید تحمل کنید در دهان خود بچرخانید. در صورتی که محلول دهانتان را اذیت کرد آن را بیرون بریزید و آن را قورت ندهید.

هر چقدر غلظت بیشتر باشد دندان‌هایتان تمیزتر می‌شود. البته غلظت بالاتر هیدروژن پراکسید در دهان هم می‌تواند به بافت دندان‌ها آسیب بزند. در صورتی که از غلظت‌های بالا مانند ۲۵ یا ۳۵ درصد استفاده می‌کنید مدت زمانی که هیدروژن پراکسید در دهانتان است را کوتاه‌تر کنید.

۱۶.

قدرت بخشیدن به ماشین ظرفشویی

قدرت بخشیدن به ماشین ظرفشویی

ماشین ظرفشویی کارها را آسان‌تر می‌کند. در صورتی که ماشین ظرفشویی را تمیز نکنید باقیمانده‌ی اضافی روی دیوارها باعث می‌شود ظرف‌ها خیلی درخشندگی نداشته باشند. علاوه بر این هیدروژن پر اکسید به مایع ماشین ظرفشویی‌تان قدرت تمیزکنندگی بیشتری هم می‌دهد.

قبل از اینکه ماشین ظرفشویی را دوباره پر کنید، یک چهارم فنجان هیدروژن پراکسید سه درصد را به آن اضافه کنید. سپس درب ماشین را بسته و آن را روشن کنید. آب داغ آن را به اطراف می‌چرخاند و هیدروژن پراکسید تمام سطح را ضد عفونی می‌کند.

این تمام کاری است که باید انجام دهید.

۱۷.‌ روشن کردن رنگ موها با قیمت کمتر

هیدروژن پراکسید ۶ تا ۱۰ درصد اغلب رنگ موهای بلوند و روشن را تشکیل می‌دهد. برای صرفه‌جویی در خرج کردن می‌توانید از ماده‌ی شیمیایی مایع برای روشن کردن موهایتان به جای روتین طولانی استفاده کنید. به این منظور هیدروژن پراکسید را با جوش شیرین ترکیب کنید در این صورت یک ماده‌ی شیمیایی قلیلیی ایجاد می‌شود که اسیدیته‌ی مو را کاهش می‌دهد.

خمیر را در کل موهایتان پخش کرده و به مدت ۱۵ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید. سپس موهایتان را با آب سرد آب بکشید. حتی اگر این ترکیب موهایتان را به صورت کامل بلوند نکرده باشد اما به صورت قابل توجهی روشن می‌کند.

مراقب کار کردن با هیدروژن پراکسید باشید زیرا به سادگی می‌تواند به چشم‌ها آسیب برساند و در صورتی که زیاد از آن استفاده کنید به پوست و مویتان آسیب می‌رساند.

۱۸. رفع گرفتگی فاضلاب

در صورتی که راه آب سینکتان گرفته است هیدروژن پراکسید می‌تواند به شما کمک کند. یک فنجان هیدروژن پراکسید را درون سوراخ ریخته و اجازه بدهید یک ساعت بماند.

پس از گذشت یک ساعت چند فنجان آب داغ داخل سوراخ بریزید. برای گرفتن نتایج بهتر فرایند را هر دو هفته تکرار کنید تا دوباره راه سینک گرفته نشود. داشتن یک بطری هیدروژن پراکسید زیر سینک همیشه ایده‌ی خوبی است.

۱۹.

جلوگیری از کپک زدن دوش

هیچکس تمیز کردن دوش را دوست ندارد. به همین دلیل بهتر است دوش را تمیز کرده و همزمان از آن در برابر کپک‌های آینده محافظت کنید. به این منظور یک بطری اسپری را با هیدروژن پراکسید پر کنید.

سپس آن را روی دیواره‌های دوش خود اسپری کنید و اجازه دهید ده دقیقه بماند. سپس کپک‌ها را بشویید. هیدروژن پراکسید به صورت موثری میکروارگانیسم‌هایی مانند مخمرها و باکتری‌ها را از بین می‌برد و همچنین باعث از بین رفتن سیستم‌های جوانه‌ی مخمرها می‌شود بنابراین برای مدت زمان طولانی‌تری نیازی به تمیز کردن دوش نیست.

۲۰.

از بین بردن کپک بدون استفاده از مواد شیمیایی قوی

از بین بردن کپک

کپک می‌تواند در عرض ۲۴ ساعت رشد کند. رها کردن آن بدون تمیز کردن می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی شود. کپک برای افرادی که دچار آلرژی‌های تنفسی هستند خطرناک است.

با وجود اینکه کشتن سریع کپک‌ها مهم است اما بسیاری از افراد نمی‌خواهد مواد شیمیاییی را در همه‌ی قسمت‌ها اسپری کنند. در ادامه روشی برای ریشه‌کن کردن کپک بدون استفاده از ان پاک کننده‌های شیمیایی خطرناک آورده شده است. به این منظور هیدروژن پراکساید سه درصد را در یک بطری اسپری بریزید.

دیوارهای آغشته به کپک را از هیدروژن پر اکساید بپوشانید و اجازه بدهید ده دقیقه بماند.

به مرور زمان این مایع ضد کپک ساختار کپک‌ها را تخریب می‌کند. پس از ده دقیقه برای از بین بردن لکه‌ها فضا را بسابید. سپس برای از بین بردن باقی‌مانده‌های کپک فضا را آب بکشید.

۲۱.

تمیز کردن نگهدارنده یا محافظ دندان

تمیز نگه داشتن قالب پلاستیکی‌ای که هر شب باید در دهان خود فرو کنید دشوار است اما می‌توانید با استفاده از هیدروژن پراکسید، جوش شیرین و آب آن را تمیز کنید. به این منظور محافظ پلاستیکی را در یک ظرف بزگ قرار داده و آن را در آب غوطه‌ور کنید. سپس یک قاشق غذاخوری هیدروژن پراکسید و کمی جوش شیرین به آن اضافه کنید.

سپس اجازه بدهید به مدت ده دقیقه بماند. پس از آن محافظ را درآورده و آب بکشید. مطمئن شوید که قبل از قرار دادن آن در دهان محافظ را به صورت کامل آب کشیده‌اید.

منبع: HealthyGem

/*/ .

.


بازنشر از : digimag



فروش اینترنتی لباس بچه