سازمان غذا و دارو تجهیزات پزشکی سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه ح

1402\03\07 15:37:07


شرط صادرات تجهیزات پزشکی که ارز ترجیحی گرفته‌اند

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: بازار ارزی تجهیزات پزشکی کشور سالانه حدود یک میلیارد دلار است و بخش زیادی از ارز تخصیص یافته به تجهیزات پزشکی، ارز ترجیحی است.

سیدحیدر محمدی در برنامه صف اول شبکه خبر، با بیان اینکه شرایط کشور در تولید تجهیزات مصرفی، مناسب است و بخش زیادی از نیاز کشور از تولید داخلی، تأمین می‌شود، افزود: صنعت تجهیزات پزشکی، "های تک" است و با توسعه تکنولوژی در دنیا، روز به روز پیش می‌رود.

در حال حاضر حدود ۴۰ درصد از نیاز کشور به تجهیزات پزشکی در داخل تولید می‌شود. در حوزه تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای، در حال حاضر تولید دستگاه MRI در مراحل مطالعات بالینی است و دستگاه سی تی اسکن با عمق تولید بالای ۵۰ درصد، در کشور در حال ساخت است. همچنین ایران تولید کننده و صادر کننده دستگاه‌های ونتیلاتور است.

وی با اشاره به محدودیت صادرات تجهیزات پزشکی که با ارز ترجیحی تولید می‌شوند، گفت: نمی‌توانیم به تجهیزات پزشکی که با ارز ترجیحی در داخل کشور تولید شده، اجازه صادرات دهیم مگر اینکه قطعاتی که با ارز ترجیحی وارد می‌شود، با ارز حاصل از صادرات محصولات شأن، تولید شود. محمدی تاکید کرد: وضعیت صادرات در حوزه تجهیزات پزشکی رو به رشد است و شروع به صادرات تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای کرده ایم و برخی از این تجهیزات در دوران پاندمی کرونا، به زحمت و با منت به ایران فروخته می‌شد اما امروز این محصولات را به سراسر دنیا صادر می‌کنیم و بعضی از کشورها خواستار انتقال تکنولوژی محصولات ایرانی به کشورشان هستند. وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۵ هزار کد IRC (ایران کد) فعال در حوزه تجهیزات پزشکی در کشور وجود دارد، گفت: ۲۲ هزار کد IRC تجهیزات پزشکی، کاملاً تولید داخل است و برخی از این کدها، تولید مشترک و یا بخشی از آن وارداتی و بخش دیگر نیز صرفاً وارداتی است.

محمدی از برونسپاری برخی اختیارات غیر حاکمیتی توسط سازمان غذا و دارو خبر داد و افزود: یکی از فرآیندهای زمانبر برای تولید تجهیزات پزشکی، ارزیابی‌های بالینی محصول است. در مورد تجهیزات پزشکی که کلاس خطر بالاتری دارند، حساسیت هم افزایش می‌یابد و محصولات تولیدی به سه بیمارستان معرفی و نتایج ارزیابی‌های بالینی مشخص و در صورت تأیید نتایج، محصول به بازار روانه می‌شود. رئیس سازمان غذا و دارو از سامانه تیتک به عنوان یک ابرسامانه یاد کرد و گفت: تیتک روز به روز در حال توسعه و تکامل است.

این سامانه اطلاعات زیادی را خود جای داده و مراحل زیادی از جمله صدور مجوز، دریافت مستندات، داشبورهای توزیع دارو، تخصیص ارز، ترخیص موراد اولیه و محوصل نهایی و رصد تأمین، توزیع و عرضه کنندگان کاربرد دارد. محمدی تاکید کرد: تا قبل از راه اندازی سامانه تیتک، اطلاعات دقیقی از تولید، واردات، توزیع و عرضه دارو نداشتیم که این سامانه، اطلاعات شفافی را در اختیار مدیران برای تصمیم گیری در مورد پیش بینی موارد مختلف از جمله تولید و ارز قرار می‌دهد. در تولید و واردات دارو می‌دانیم به چه میزان ارز نیاز داریم و یا نیاز به یک محصول پزشکی، چقدر است..

.


بازنشر از : مهر

سازمان غذا و دارو

تجهیزات پزشکی

سید حیدر محمدی



چراغ خطی و تعمیرات چراع ال ای دی