اگرچه روزه گرفتن در ماه‌ی رمضان ثواب زیادی دارد، اما کار کردن یا درس خواندن در این ماه بدون چالش نیست

1402\01\09 09:33:17


۱۱ توصیه‌ی کاربردی برای حفظ تمرکز در ماه رمضان

اگرچه روزه گرفتن در ماه‌ی رمضان ثواب زیادی دارد، اما کار کردن یا درس خواندن در این ماه بدون چالش نیست

اگرچه روزه گرفتن در ماه‌ی رمضان ثواب زیادی دارد، اما کار کردن یا درس خواندن در این ماه بدون چالش نیست.

بسیاری از روزه‌داران از سطح پایین انرژی یا نداشتن تمرکز شکایت دارند. این مشکل به‌خصوص برای کسانی رخ می‌دهد که به‌صورت تمام وقت مشغول به کار هستند. در مقاله‌ی امروز مجله‌ی اینترنتی دیجی‌کالا مگ درباره‌ی راه‌های حفظ تمرکز در ماه رمضان صحبت می‌کنیم.

با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

۱. وعده‌ی سحری را حذف نکنید

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که نمی‌توانید برای مدت طولانی بدون غذا بمانید، باید به‌دقت برای وعده‌ی سحری برنامه‌ریزی کنید. هدف اصلی از خوردن سحری این است که انرژی مورد نیاز بدن برای سپری کردن روز تأمین شود.

تا جایی که می‌توانید سحری را دیر بخورید تا به نوعی جایگزین صبحانه شود، اما پرخوری نکنید؛ چون پرخوری احساس خواب‌آلودگی را تشدید می‌کند.

به جای اینکه مقدار زیادی غذا بخورید، روی مصرف مواد غذایی پرانرژی که غنی از فیبر، کربوهیدرات‌های پیچیده و مواد مغذی هستند (مثل نان سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات) تمرکز کنید. میوه‌ها و سبزیجات نه تنها سرشار از فیبر و آب هستند، بلکه ویتامین‌هایی دارند که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

توصیه می‌شود در وعده‌ی سحری از مصرف غذاهای سرخ شده، پرچرب، شیرین و فرآوری شده خودداری کنید، چون باعث خستگی در طول روز می‌شوند.

  • طرز تهیه ۳ غذای سبک و انرژی‌زا برای سحری با لوبیا
  • ۱۲ ماده‌ی غذایی عالی برای افزایش تمرکز

۲. هوس‌های غذایی خود را کنترل کنید

بعضی از افراد در فاصله‌ی افطار تا سحر مقدار زیادی غذا می‌خورند.

این کار به معده فشار وارد می‌کند و به بروز مشکلات گوارشی منجر می‌شود. درنتیجه، ممکن است روز بعد روی عملکرد شما در محل کار تأثیر بگذارد. برای حفظ تمرکز در ماه رمضان باید غذای سالم بخورید، از پرخوری بپرهیزید، غذا را به‌خوبی بجوید و به معده‌ی خود برای هضم غذا فرصت بدهید.

۳.

از مصرف کافئین اجتناب کنید

در یک روز معمولی کافئین سطح هوشیاری را افزایش می‌دهد و خواب‌آلودگی را برطرف می‌کند. اما در ماه‌ی رمضان استفاده از غذاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مثل قهوه، چای پررنگ یا نوشابه‌های انرژی‌زا توصیه نمی‌شود. چون می‌تواند به کم‌آبی بدن و بروز مشکلات گوارشی منجر شود.

اگر از کافئین قبل از افطار استفاده کنید، ممکن است خواب شما تحت تأثیر قرار گرفته و مختل شود.

از سوی دیگر، کافئین حجم ادرار را افزایش می‌دهد. بنابراین، ممکن است در طول شب‌ مجبور باشید چند بار به سرویس بهداشتی بروید یا صبح تشنه از خواب بیدار شوید. همه‌ی این عوامل باعث می‌شوند که روز بعد به‌شدت خسته و خواب‌آلوده باشید.

اگر به خوردن قهوه عادت دارید، سعی کنید از یک هفته قبل از شروع ماه‌ی رمضان به‌تدریج کافئین دریافتی خود را کاهش دهید.

این کار به بدن شما کمک می‌کند که در هنگام روزه‌داری با کمبود کافئین کنار بیاید. همچنین از بروز سردرد و سایر علائم ترک کافئین جلوگیری می‌کند. درنتیجه، می‌توانید بدون وابستگی به کافئین تمرکز خود را افزایش دهید.

  • ۱۶ ضرر کافئین که شاید به گوشتان نخورده باشد

۴.

با هیدراته نگه داشتن بدن به حفظ تمرکز در ماه رمضان کمک کنید

حفظ تمرکز در ماه رمضان با نوشیدن آب

کم‌آبی اغلب باعث سردرد، خستگی و بدن درد می‌شود. آنچه که بسیاری از مردم فراموش می‌کنند این است که قانون نوشیدن آب در ماه‌ی رمضان هم صدق می‌کند. برای جبران آب از دست رفته در ساعات روزه‌داری، باید علاوه بر آب از میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای مایع مثل سوپ هم استفاده کنید.

میوه‌ها و سبزیجات تازه مثل گوجه‌فرنگی، خیار و هندوانه سرشار از آب هستند.

از مصرف غذاهای تند و شور بپرهیزید و نمک زیادی به غذای خود اضافه نکنید. چون نیاز بدن شما را به آب افزایش می‌دهند. اگر بعد از افطار ورزش می‌کنید، حتما در حین ورزش با نوشیدن آب مایعات از دست رفته از طریق تعریق را جایگزین کنید.

علاوه بر این، از گرما دوری کرده و از نشستن در مکان‌های گرم خودداری کنید.

چون گرما تعریق را تشدید می‌کند و باعث می‌شود مقدار زیادی مایعات از دست بدهید. همیشه خود را خنک نگه دارید و مکان‌های خنک را برای کار کردن انتخاب کنید. مطمئن شوید که سیستم تهویه‌ی هوا روشن است یا در مکانی بنشینید که هوای تازه به آن راه داشته باشد.

۵.

برای حفظ تمرکز در ماه رمضان زمان خوابتان را تنظیم کنید

هر روز پرباری با یک خواب شبانه‌ی خوب شروع می‌شود. بیشتر افراد در ماه‌ی رمضان از کمبود خواب رنج می‌برند. برای مقابله با این مشکل راه‌ی حل‌های مختلفی وجود دارد.

برای مثال، می‌توانید زودتر از روزهای گذشته بخوابید تا هنگام سحر راحت‌تر از خواب بیدار شوید. راهکار دوم این است که سحری را زودتر بخورید و تا صبح بخوابید.

سخت‌ترین زمان برای روزه‌داران می‌تواند بعدازظهر و اوایل عصر باشد، یعنی زمانی که انرژی بدن به کمترین سطح خود می‌رسد. برای بازیابی انرژی از چرت بعد از ظهر غافل نشوید.

اگر شب خواب کافی نداشتید، سعی کنید در طول روز حداکثر ۳۰ دقیقه چرب بزنید تا انرژی شما برای ادامه‌ی کار افزایش یابد. ذکر این نکته ضروری است که چرت طولانی توصیه نمی‌شود، چون نتیجه‌ی عکس دارد و خواب‌آلودگی را تشدید می‌کند.

  • ۱۰ دلیل که خواب کافی مهم‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید

۶. راه‌های دیگری برای بازیابی انرژی پیدا کنید

اگر نمی‌توانید در محل کارتان چرت بزنید، به‌دنبال راه‌های دیگری برای حفظ تمرکز در ماه رمضان باشید.

برای مثال، از زمان استراحت ناهار برای پیاده‌روی یا گپ زدن با سایر همکاران خود استفاده کنید. هوای تازه خواب‌آلودگی را برطرف کرده و به بازیابی تمرکز و شادابی کمک می‌کند. علاوه بر این، می‌توانید به سرویس بهداشتی بروید و صورت خود را با آب بشویید.

۷.

ورزش کنید

ورزش و حفظ تمرکز در ماه رمضان

نیاز به گفتن نیست که ورزش نقش مهمی در حفظ سلامتی دارد. به خصوص در ماه‌ی رمضان، زمانی که قبل یا بعد از افطار ورزش می‌کنید، بهره‌وری شما به بالاترین حد خود می‌رسد. ورزش ترشح اندورفین را در بدن افزایش می‌دهد.

بنابراین، انرژی را تقویت می‌کند و خلق و خو را بهبود می‌بخشد. این به شما کمک می‌کند که شاداب و متمرکز بمانید و انگیزه‌ی بیشتری برای کار کردن داشته باشید. با این حال، لازم است از انجام ورزش‌های شدید یا سنگین خودداری کنید.

  • راهنمای کامل چربی‌سوزی در ماه رمضان
  • ۱۴ ورزش خانگی که به‌راحتی می‌توانید در فضای بسته انجام دهید

۸.

بهداشت فردی را رعایت کنید

رعایت بهداشت فردی برای افزایش بهره‌وری و حفظ تمرکز در ماه رمضان ضروری است. دوش گرفتن قبل از شروع روز به شما کمک می‌کند که تا غروب سرحال‌تر باشید. علاوه بر این، هر وقت احساس خواب‌آلودگی کردید می‌توانید صورت‌تان را با آب سرد بشویید.

۹.

از قبل برنامه‌ریزی کنید

گرسنگی و کم‌خوابی ممکن است باعث حواس‌پرتی شود. اگر به‌دقت برای روزهای خود برنامه‌ریزی کنید، می‌توانید توجه‌ی خود را روی کار متمرکز نگه دارید.

سعی کنید روز خود را با سخت‌ترین و مهم‌ترین وظایف‌تان شروع کنید. به عبارت دیگر، کارهایی را که به انرژی و تمرکز بالایی نیاز دارند، در ابتدای صبح انجام دهید و کارهای کم‌اهمیت را به پایان روز موکول کنید.

چرا که بدن در ساعات ابتدایی روز بسیار پرانرژی‌تر است و با گذشت زمان از سطح انرژی و تمرکز کاسته می‌شود.

اگر در حین کار احساس خستگی یا خواب‌آلودگی داشتید، از پشت میز بلند شوید و کمی پیاده‌روی کنید. یک استراتژی مفید برای حفظ تمرکز در ماه رمضان این است که به ازای هر ۵۰ دقیقه کار کردن ۱۰ دقیقه استراحت کنید.

۱۰. به جای برگزاری جلسات حضوری، تماس بگیرید

جنب و جوش و فعالیت زیاد می‌تواند انرژی بدن را تخلیه کند.

به همین دلیل، ملاقات با یک مشتری ممکن است سطح انرژی شما را کاهش دهد. به جای ملاقات حضوری برای برقراری یک تماس آنلاین یا تماس تلفنی برنامه‌ریزی کنید. با این ترفند هم وظیفه‌ی خود را انجام داده‌اید و هم انرژی کمتری مصرف کرده‌اید.

به‌علاوه، این کار باعث صرفه‌جویی در وقت شما می‌شود. درنتیجه، می‌توانید از وقت خود برای انجام کارهای دیگری استفاده کنید.

۱۱. برای حفظ تمرکز در ماه رمضان عوامل حواس‌پرتی را حذف کنید

حواس‌پرتی به دلیل استفاده از تلفن همراه

حواس‌پرتی روی بهره‌وری و عملکرد شما در محل کار تأثیر می‌گذارد.

برای افزایش تمرکز باید تا حد امکان تمام عوامل حواس‌پرتی را از محیط پیرامون خود حذف کنید. برای مثال، توصیه می‌شود تلفن‌تان را در حالت بی‌صدا (سایلنت) قرار دهید و تا بعد از افطار به سراغ شبکه‌های اجتماعی نروید. با این کار در وقت خود صرفه‌جویی کرده و از انرژی‌تان برای انجام کارهای ضروری استفاده می‌کنید.

  • ۴ علت اصلی برای اینکه نمی‌توانید روی کار تمرکز کنید

کلام پایانی

کار کردن در ماه‌ی رمضان می‌تواند بسیار چالش‌برانگیز باشد.

چرا که برنامه‌ی خواب و بیداری و زمان صرف غذا تغییر می‌کند و احتمال خستگی و خواب‌آلودگی بیشتر می‌شود. با این حال، پایبندی به عادات صحیح و به‌کارگیری استراتژی‌هایی که در این مقاله به آن‌ها اشاره کردیم به شما کمک می‌کند که در طول روز پرانرژی و متمرکز باقی بمانید.

. .


بازنشر از : digimag



استعلام قیمت کارتن لیمینتی