نوروزهای ۱۰۰ ثانیه‌ای در مهر محمد نجفی فیلم کوتاه دونده جشن محمد نجفی کارگردان م

1402\01\09 09:19:04


دونده‌ای که با قطع دو پا هم متوقف نشد!. ساختن «ایران» با «نوروز»

محمد نجفی کارگردان مستند «دونده» به ارائه توضیحاتی درباره این مستند با موضوع افتخارات یک دونده دوی معلولان پرداخت.

محمد نجفی از مستندسازان برگزیده جشنواره فیلم ۱۰۰ در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه اگر قرار باشد یک فیلم ۱۰۰ ثانیه‌ای با موضوع «نوروز» بسازد سراغ چه سوژه‌ای می‌رود، پاسخ داد: با توجه به حال و هوای این روزهای جامعه، سراغ این نکته می‌روم که نوروز می‌تواند نقطه اشتراک همه ما از هر فرهنگ، سلیقه و گرایش باشد که می‌توانیم برای ساختن دوباره ایران، به آن اتکا کنیم.

«نوروز» نقطه مرجع خوبی است که به یاد بیاوریم همه ایرانی هستیم. این کارگردان که دیپلم افتخار بهترین مستند بخش ملی را برای مستند «دونده» از سیزدهمین جشنواره فیلم ۱۰۰ به دست آورد، درباره این مستند هم توضیح داد: این مستند در ۱۰۰ ثانیه روایتی از موفقیت‌ها و تلاش‌های سجاد سالاروند را به تصویر درآورده است. او دونده دوی معلولان کشور است که در حادثه‌ای هر دو پای خود را از دست داده است.

نجفی ادامه داد: روند فیلم به این صورت است که ابتدا در جریان موفقیت‌های این ورزشکار قرار می‌گیریم و بعد از آن به این نکته اشاره می‌کنیم که همه این موفقیت‌ها با دو پای مصنوعی به دست آمده است. زاویه دید اصلی ما هم این بود که بگوییم محدودیتی که برای این ورزشکار به وجود آمد مانع راهش نشد. البته این حرف فیلم ما نیست، بلکه واقعیتی است که از زندگی این ورزشکار برمی‌آید.

این مستندساز درباره دشواری مستندسازی در ۱۰۰ ثانیه هم گفت: این فیلم اولین مستند ۱۰۰ ثانیه‌ای من بود اما اولین مستند من نبود. ما به دلیل زمانی که داشتیم ناگزیر بودیم برخی از حرف‌های مهم و جالب را کنار بگذاریم و بهترین‌ها انتخاب کنیم. از این منظر تجربه ساخت این مستند تجربه جالبی برای من بود.

کارگردان مستند کوتاه «دونده» درباره جالب‌ترین تجربه خود در مسیر ساخت این مستند گفت: تنها چیزی که شاید انتظارش را نداشتم، همراهی شخص آقای سالاروند بود که بسیار برای ساخت این مستند مشتاق بودند. ما نیاز به هیچ تمهیدی نداشتیم و خودشان فن بیان بسیار خوبی هم داشتند. می‌دانستند موارد را چگونه مطرح کنند که صورت دراماتیک هم داشته باشد و شنیدنش برای مخاطب با شگفتی بیشتری همراه باشد..

.


بازنشر از : مهر

نوروزهای ۱۰۰ ثانیه‌ای در مهر

محمد نجفی

فیلم کوتاه دونده

جشن



کارشناسی خودرو در کرج - تشخیص رنگ ماشین